Mukaddimah..

Assalamualaikum wbt...
diatas nikmat pemberianNya saya sbg hambanya yang lemah ini dalam berniat untuk mewujudkan sebuah blog yang menempat keseluruhan tokoh-tokoh Islam masa lampau sehingga kini..
Dengan Takdir Allah ana berkenalan dengan sahabat iaitu ukhti Maryam Husna yang sanggup menolong ana menyediakan bahan di blog ini. Semoga ukhwah kami bertaut hingga ke akhir hayat.. insyaAllah..
Syukur ke hadrat ilahi akhirnya ana dapat menerbitkan secebis ruangan ilmu yang begitu kecil skali jika dibandingkan betapa luasnya ilmu yang dikurniakan Allah..
Ana berniat buat blog ini da lama dah. 2 tahun yang lepas(tahun 2004). tapi atas ketidakpandaian serta kekurangan ilmu IT ini maka usaha ana terbantut. terbantut sama sekali. malah ana tiada pun rakan-rakan seiringan ana ni membantu utk menerbitkan benda ilmiah ini. Alhamdulillah, Allah temukan yang buruk dahulu kpd ana sblm temukan sesuatu yang baik kepada ana.. Banyak juga ana sudah pelajari. Hasil usaha ana sedikit demi sedikit yang tak putus-putus. Takdir Allah tiada siapa yang tahu. Ana pun tidak tahu sama sekali masa depan ana ni. Cuma ana berdoa supaya menjadi insan yang beriman dan bertaqwa kpd Allah dan taat kpd segala suruhanNya untuk selamanya.. NAHI MUNGKAR. Berbekalkan sedikit ilmu ini ana cuba curahkan kepada yang tidak berpeluang utk mengambil tahu secara langsung dan tidak langsung. sekarang ini ana dalam proses pengumpulan lagi bahan-bahan untuk disediakan. Alhamdulillah, kerja2 terbantut ana yang dulu tu meninggalkan banyak bahan kepada ana untuk digunakan disini. kerana projek asal adalah untuk membina laman web(jiwa muda yang nak yg bes jer..).

Firman Allah swt.
"Dan (ingatlah!) ketika Allah mengambil perjanjian setia daripada orang-orang yang telah diberikan kitab, iaitu: Demi sesungguhnya hendaklah kamu menerangkan isi kitab itu kepada umat manusia dan jangan sekali-kali kamu menyembunyikannya .."
(187, Surah Ali Imran).

Ana cuba ingin menjadi seorang manusia yang bermanfaat. hidup manusia ini adalah saling bergantung. Senang menolong yang susah, yang susah juga menolong orang yang senang. Tanamkan dalam diri untuk lebih menyemai perasaan murahkan ilmu yang dimiliki.. usah la simpan apa yang dikecapi itu. Sangatlah cetek ilmu yang kamu kecapi itu jika dbandingkan dengan ilmu yang disediakan Allah maha bijaksana..
Kepada yang menerima janganlah lupa untuk berterima kasih terhadap apa yang dikecapi. Bersyukur kepada Allah tanda terima kasih. sesama manusia juga perlu mengucapkan terima kasih.

Dari Al-'Asy`ath bin Qais r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya orang yang sangat-sangat bersyukur kepada Allah Tabaraka wa Taala ialah orang yang selalu berterima kasih kepada manusia (yang berbudi kepadanya)."

Setakat ini ulasan ana. semoga sedikit sebanyak dapat menyedarkan kpd semua tentang kemurahan menyebarkan ilmu. ia bukan milik kita, tetapi ianya milik Allah..

Dari Ibn Umar r.a., katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: " .. dan sesiapa yang berbuat baik kepada kamu maka hendaklah kamu membalasnya kalau kamu tidak ada sesuatu untuk membalasnya maka berdoalah selalu baginya sehingga kamu mengetahui (dengan yakin) bahawa kamu telah membalasnya dengan sempurna. "

Ana mulakan dengan penyediaan ruangan blog dahulu. InsyaAllah Pada masa akan datang ana dapat membina laman web ilmiah sebagai sumber rujukan kepada semua.. ISLAM UNTUK SEMUA.
Ana bukanlah seorang yang berilmu agama yang tinggi. Masih lagi dalam proses belajar untuk menjadi lebih baik.
segala kekurangan amatlah dikesali.

Fasa 2, penyediaan sumber ilmiah
"perubahan dan pembaharuan drastik adeq_fauzy"

Comments

Popular posts from this blog

Kepada pekerja syif macam saya khususnya

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Harry Porter