Sunday, December 14, 2008

Fening

Semalam aku pergi melaka menziarahi kawan2 aku yang sama2 belajar kat kolej dulu.. Suma aku tengok tak berubah. Macam tu jugak..
Cerita pasal mengecat. Aku ni da masuk 2 minggu mengecat rumah. Tak siap2 sampai la sekarang nih. Sebab aku buat bila ada masa lapang jer. Nak upah orang buat kos dia mahal lak. Dengan cara berjimat aku cat sendiri jer la. Sambil tu boleh la nak asah2 bakat mengecat.

Yang sebetulnya nak cerita mengenai otak. Kebelakangan ni aku kerap sakit kepala. Kelmarin semasa main futsal aku terduduk sekejap sebab pening. Dulu aku penat macamana pun takkan pening. Sekarang kalo penat je terus rasa pening. Kadang taka penat pun leh pening. Kenapa yer. Esok la aku nak g klinik g cek apa yang berlaku dalam kepala aku ni...
Susah.. Aku kadang tak berasa selesa disebabkan otak yang tersekat pening sebab menghalang aku dari buat kerja termasuklah mengecat. Tapi semua perkara ada hikmah disebalik kejadian. Mungkin Allah nak suh aku rehat sikit dan kuatkan beribadat dari buat keje dunia jer. huhu..

InsyaAllah esok nak melawat HOR TPC central kat hospital selayang. Dengar khabar sakit macam2. Bila fikir balik, macamna la kalo kena kat aku sendiri. Wallahualam.. 

Friday, December 05, 2008

Proses kematangan

Balik dari kerja malam aku bersiap dan terus menuju ke hq di mines. Memang memenatkan kena datang kursus yang mula jam 9 pagi. Oleh kerana aku keluar jam 8.40pg, maka aku la orang terakhir yang sampai kat bilik kursus. Masuk je aku tengok takde la ramai pun. 18 orang jer. 

Aku, Zul dan din sahaja wakil dari datacenter. Lain2 yang ada ialah dari MIS dan Call Biz. Dorang ni meman hebat bersalji english nya kalau nak dibandingkan dengan aku yang tkedek2 lagi ni.. Diorang ni memang petah bercakap dan banyak idea.

Sebenarnya lebih kepada apa yang aku lalui sepanjang program 2 hari tersebut adalah pemikiran. Program2 yang sebegini aku anggap sebagai twist kita punya pemikiran dan cuci sikit apa yang kotor2 tu. Aku pun da lama tak sertai program2 gini. Sebab sebelum ni tiada pun yang sudi jemput.
Aku tertarik kepada soalan yang fasi tanya kepada aku. "apakah beza orang dewasa dan budak?". Aku jawab, mentaliti. Betulkah? sebenarnya jawapan nya adalah keperluan. Jadi jawapan aku kurang tak tepat.

Keperluan.
Pernah tak kita terfikir kenapa ianya keperluan? kita ambil contoh. Seorang bayi 7 bulan dihadiahkan oleh bapanya sebuah kereta proton persona warna blueberry tea. Perlukah bayi itu kereta tersebut? walau kereta kancil warna emas pun bayi tu tak perlukan kenderaan berenjin. Yang perlu mungkin kereta tolak atau stroller. Jadi apa yang dapat aku huraikan adalah keperluan orang dewasa dan budak muda macam aku adalah berbeza. Seperti seorang bapa mencari nafkah untuk keluarganya kerana ia satu keperluan dalam kehidupan dalam institusi kekeluargaan. Aku, aku hanya perlukan kehidupan yang selesa dan bahagia. Ok aku cuba memperincikan. Aku nak KEHIDUPAN YANG SELESA DAN BAHAGIA. Itu je la yang aku nak. itu keperluan aku stakat ni.

Apabila tajuk seterusnya membincangkan mengenai kehidupan manusia. Ia lebih menjelaskan tentang apa yang berlaku dalam kehidupan kita. Hurm..., ini aku nak cerita panjang sikit. Pernah tak kita terfikir tentang apa yang kita ada sepanjang kita hidup? kita buat kira2 atau congak apa2 yang ada dalam diri kita. Merujuk kepada graf dibawah, ia lebih menjelaskan pembahagian peratus dalam kehidupan.
Normal.
Manusia akan melalui pelbagai perkara yang tahap normal seperti berus gigi, minum, bersembang, belajar dan tak lupa menulis blog. hehe. Ini lebih merujuk kepada perkara rutin kita.

baik.
Dalam kehidupan kita, tak banyak perkara yang kita inginkan kita dapat kesemuanya. jadi peratusannya sekadar 5%. Sebagai contoh, tiba2 seseorang tawarkan pekerjaan yang amat baik dan sesuai dengan diri dan KEHENDAK kita. Dan diberikan pelbagai kemudahan walaupun kita hanya ada spm. Ataupun kita dapat anugerah dekan pada setiap semester(aku blaja kolej jadi takda anugerah).

buruk.
perkara2 yang tidak diingini atau tanpa diduga seperti kemalangan, jatuh bankrup, sering berhutang, ahli keluarga meninggal. Kiranya berkait dengan perkara2 yang amat menyedihkan.

Kita renungkan, perasan tak ini semua berlaku dalam kehidupan kita...

Seterusnya kami diarah berkumpul sebanyak 3 orang satu kumpulan dan setiap orang akan bertindak sebagai pendengar, penyelidik dan pencerita. Pencerita perlu menyuarakan masalah yang dihadapinya dan pendengar bertindak sebagai penasihat dan mengesyorkan sesuatu lebih kepada nasihat kepada pencerita. Selain itu penyelidik mencatatkan apa yang berlaku semasa conversation berjalan.

masalah.
Apabila tiba giliran aku untuk menjadi pencerita, aku perlu berfikir utk menguraikan masalah yang aku hadapi secara nyata sekarang. Kenapa aku perlu fikir tentang masalah? fikir punya fikir, sebenarnya aku tiada masalah pada masa ini. Suma terkejut. Biarpun semua orang mempunyai pelbagai masalah utk dikongsi. Ynag nyata nya mmg aku tidak mempunyai masalah baik dari apa pun. Sebelum ni aku hanya adalah masalah tempat kerja yang berjauhan. Cuma aku applikasi kan sifat bersyukur dan aku serap semua masalah2 aku dan menandakannya sebagai "selesai".

Sekarang ni aku hanya mengejar impian. ianya keperluan aku. Ini sahaja yang aku belum dapat lagi.
- Ijazah
- rumah
- isteri
- haji.

insyaAllah...

Gambar sekitar program..

Ni gambar bersama ahli kumpulan. Kitaorang punya presentation paper suma colourful. Suma kerjasama. macam wonderpet pula... haha


Ni masa giliran aku kena present. Kitorang buat kelainan suma ahli kumpulan pergi kedepan. Memang selau buat kelainan, itulah aku.


Ok masa untuk tidur. penat sangat..