Saturday, October 18, 2008

Syukran suma!

Alhamdulillah, hari yang dinantikan menjelma jua setelah beberapa persiapan dijalankan. Semua nya dengan sederhana menyediakan juadah kepada para tetamu selebihnya ialah riang tawa sanak saudara dan juga sahabat2 yang datang berkunjung kerumah. Terima kasih sumer!


Pagi2 lagi aku dah tolong mak mengemas rumah, angkat meja, angkat kerusi, basuh pinggan, sapu dan mop lantai, angkat kuali periuk dan sebagainya. Mula2 aku ingat satu menu jer, rupanya mak nak buat macam2. Adoi, aku rasa macam menyusahkan mak aku je kena masak banyak2. Tu yang aku buat je ape keje yg ada selain memasak sebab tak reti. hehe. Menu yang tersedia adalah Laksa melaka, roti jala, ketupat dan juga maccaroni. Punya kalut maccaroni tu terpekat sikit dari biasa. Takpela, habis juga akhirnya. Eh, ada lampe beger pula kat seblah kuih raya. Aku letak oil jenis ocean untuk rasa segar di ruang makan..Tetamu pertama sampai ialah N. Sebenarnya aku kira dah lama tak jumpa dia ni. Kebetulan semalam dia ada dirumah. Aku pun jemput dia datang. Dia ni kuat study betul, aku tgk dia punya mata pun kuyu jer. Oleh kerana dia datang sorang2, jadi pemalu la. Datang berdua pun malu juga. Ni ha ada 4 orang anak buah aku tengah kusyuk tgk kartun wonderpet "apa yg penting, kerjasama.." hehe. Bagus juga kartun tu sebab menyuruh kita bekerjasama setiap masa. N dan mak pun tgk jugak la tu. hehe..
Tetamu seterusnya ialah pasukan bola sepak Wira Damai. Dorang ni la sahabat susah senang aku dari kecil hinggalah besar. Keluarga aku sudah berada disini semenjak setahun sebelum kelahiran aku iaitu pada tahun 1985. Masa tu kampung ni tak semoden sekarang. Dulu jalan pun tak berturap, kereta tak byk. Sekarang sempit, penuh manusia dan kenderaan. Aku pun dah rasa fening.. Harap kemanisan ukhwah kami bertaut utk sentiasa bersama susah mahupun senang..

Kemudian rakan sekolah menengah tiba. Walaupun aku ni kira sekolah jauh dari rumah, diorang masih sudi melawat aku dirumah. Tima kasih kepada sapid yang mengepalai kwn2 skolah yang datang semalam. Sapid memang best.. Selepas itu makin ramai dan lagi dan lagi...

Oh aku lupa semalam juga Anak buah kepada bapa aku datang. Dia ni antara yang masih rapat lagi dan berhubung dengan keluarga aku. Nama dia Darul. Aku panggil dia Alang. Dia ni lah yang berjaya berdikari hidup sorang2 tanpa ibubapa dari kecil. Tengok dia datang bawak Lancer GT. Alhamdulillah, murah rezekinya mempunyai seorang isteri yang baik dan juga 2 orang anak yang comel. Isteri dia ada membawa buah tangan kek buatan sendiri. comel2 je kek dia.Ok, ini saja yang sempat saya tulis pada hari ini tentang apa yang berlaku semalam. Apa2 pun terima kasih banyak diucapkan kepada siapa yang sudi hadir ke teratak hamba.

*********************************************************************************

Tuesday, October 14, 2008

Jemputan ke rumah terbuka

Assalamualaikum wrt..

MARILAH kita meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah Subhanahu Wata'ala dengan penuh keyakinan dan keikhlasan dengan melakukan segala suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Mudah-mudahan kita menjadi insan yang bertaqwa dan beriman serta selamat di dunia dan selamat di akhirat.

Sekarang kita telah berada di bulan Syawal, di mana umat Islam merayakan Aidilfitri dengan penuh rasa syukur dan gembira dengan kunjung-mengunjungi, ziarah-menziarahi saudara-mara, jiran tetangga dan sahabat handai. Di kesempatan inilah kita mengambil peluang untuk saling bermaaf-maafan di atas segala kesilapan dan kesalahan yang lalu. Dengan amalan tersebut akan mengukuhkan lagi ikatan persaudaraan sesama kita umat Islam.

Kalau di bulan Ramadan yang baru lalu kita telah menampakkan peningkatan amal ibadat kepada Allah Subhanahu Wata'ala. Maka sayugia ianya dapat diteruskan sehingga ke bulan-bulan berikutnya sepanjang masa. Janganlah setelah kita berjuang berhabis-habisan di bulan Ramadan untuk meraih ganjaran yang berlipat ganda dari Allah Subhanahu Wata'ala, tetapi apabila kita memasuki bulan Syawal ini dan bulan-bulan lain, kita kembali untuk melakukan dosa dan maksiat di dalamnya.

Oleh yang demikian dalam kita merayakan dan memuliakan bulan Syawal yang penuh dengan kemeriahan dan kegembiraan ini kita hendaklah terus-menerus melakukan amal ibadat untuk mendekatkan diri kepada Allah Subhanahu Wata'ala, umpamanya melakukan puasa sunat enam hari di bulan Syawal.

Sempena Aidilfitri ini, saya dan sekeluarga mengadakan sedikit jamuan makan dan menjemput semua sahabat2 yang mengenali diri ini hadir ke rumah terbuka bertempat di :

Tarikh : 18 Oktober 2008
Jam : Selepas Zuhur
Tempat :
G 20, Kg Melayu Wira Damai,
68100 Batu Caves
Selangor.

klik sini untuk lihat peta

************************************************************************************

Antara menu yang disajikan ialah makaroni. Iaitu mee gandum berbentuk apentah susah nak sebut. Sebelum ini kawan2 saya pun ada suruh buat menu ni dan lagi. InsyaAllah ia akan disediakan seperti yang diinginkan. Inilah rupanya :


Sesiapa yang belum cuba, dialu2 kan..
Jumpa nanti yer.

Sunday, October 12, 2008

LAMP vs WISA

These day, human thought is unacceptable because too many influence from others who believe their opinion/needs/idea is the best way to create before implement. So selfish.

As IT personal, so i decide to share my knowledge with people who confuse to choose between :

LAMP - Linux, Apache, MySQL, PHP

WISA - Windows, IIS, MsSQL, ASP

As we know LAMP stands for Linux, Apache, MySQL, PHP, an alternative dynamic web platform, WISA is no doubt another good choice. WISA stands for Windows, IIS (Internet Information Services), MS SQL, and ASP.

The OS is platform on which all the other components run. Windows is easier to use, however, advanced controls needed to administer a dynamic web-site are often buried or only available by modifying configuration files. For small websites, the hosting server is not allowing us to access to OS level controls. For large websites, you have your own dedicated machine, or located in-house. So the choosing is based on other components we prefer.

The web server is the program that takes request for pages from a browser, interprets the request, and returns the results. IIS and Apache both are free. IIS is tightly integrated with Windows, and is easy to install, and is part of the default installation of Windows 2000/2003. Apache is open-source, meaning to advanced programmers can customize the way it runs and have more flexibility with if. Generally speaking, Apache is more secure than IIS, but its security features can sometimes be difficult to configure.

The database stores information that can be retrieved, stored, and manipulated by the scripting language. MySQL is a free database that can run on all OS. MS SQL costs $5000, can only runs on Windows, and is considered an enterprise-level database. MySQL is not as powerful as MS SQL, but is sufficient to almost all web application. If the difference in price may not be a factor in the decision if your website is to be hosted, as this is a cost to the hosting company. MS SQL is recommended while you anticipate using the database for non-web applications that need massive amounts of power, or if you are incorporating the features that are not available on MySQL.

Script is requested by a browser, the web server transfers control to a script engine which reads a program written in scripting language. PHP is a free scripting language and offers many OO features, integrated tightly with HTML, and is similar to other languages such as C++ and JavaScript. Active Server Pages (ASP) is not actually a scripting language, but is a Microsoft Technology that allows existing scripting languages to be used in a web context. ASP/VB is often said to be easier to program in than PHP. PHP has more standard features than ASP, most of which are open source such as shopping carts and web forums. However, to get functionalities in ASP one must purchase third party modules. The features on the free PHP are often better than ASP packages, but may be difficult to install and may have incomplete documentation.

In summary, I would recommend LAMP for most web sites because of its cost, since PHP’s simple web integration, and Apache’s security. I would recommend WISA for enterprise-level sits because of MS SQL Server’s raw power and Microsoft’s support services.

Now, we learn something in this blog. Not just writing my story.

Thursday, October 09, 2008

Sedih

Sedih = sad

Dikala aku kembali mengingati nostalgia di zaman persekolahan, semuanya sesuatu yang indah dan tidak mahu meninggalkannya. Bagaimanapun, semua sekadar memori yang terpahat di sanubari. Kebelakangan ni pula aku dengar lagu lama macam Francisca Peter dan Uji Rashid. Sebenarnya aku sekadar ingin berhibur dalam menenangkan apa yang tersirat di minda.

Ingat lagi zaman sekolah dulu, semua nya rajin. Beg tak payah kate la macam bawak bakul isi durian kat belakang. Berat2 pun pikul juga. Makin besar, makin malas nak bawak berat2. Bila da sampai sekolah menengah, pernah aku bawak buku sekeping sahaja. Tujuannya, buku tu akan mencatatkan apa yang dipelajari sepanjang hari persekolahan. Memang hebat, tapi bila suruh hantar buku, pastinya aku terpaksa lari kejap sebab buku ada sekeping kalo hantar karang nak tulis kat mana pula.

Yang pastinya, aku bukan lah budak baik.

Diwaktu petang masa zaman sekolah dulu, padang bola menjadi destinasi untuk menendang bola dan bergaul bersama kawan2. Dari tak sarung kaki sampai le mampu beli sepasang kasut bola. Mula2 takda duit tu yg guna bola getah. Itupun kongsi duit sorang singgit beli bola. Bola getah ni tau2 je la, pakai tak sampai sebulan tendang da pecah. Pastu kongsi lagi. Dulu pakai seluar panjang jer. Aku ingat lagi masa main wakil sekolah, sampai koyak2 seluar. Terima kasih kat mak yang sudi jahitkan seluar. Time ni memang kerap seluar koyak. Biasala, ganas dan aktif sangat.
Ubah, Ubah dan Ubah. Bila da masuk sekolah menengah, sudah mula mencuba guna seluar pendek. Masa tu tingkatan 5. Ye la, bila turun berlatih, semua kawan2 pakai seluar pendek. Aku sorang je pakai seluar panjang pastu lipat sket bagi senang tendang bola. Lama2 aku pun terjebak pakai seluar pendek. Bila kali pertama sarung seluar pendek, rasa gundah gulana dan rimas betul. Tak tenteram hati ni. Aku tak fikir dosa masa tu, cuma rasa geli geleman. Pastu ustaz aku suruh pakai tight kat dalam seluar pendek panjagnya sampai kebawah lutut. Ah.. Aku tetap tak biasa jugak. Last2 aku biasakan jugak ler. Tapi bila main bola kat rumah, aku tak pakai tight pun. Tu ler, makin besar makin banyak dosa. Pas da abes blaja baru le sedar, mula terfikir tentang hikmah. Senang je Allah nak tarbiyah kite. Aku pasan masa main bola waktu petang padang baru lepas hujan. Lumpur2 tu tak kena kaki aku pun, jadi senanglah nak mandi. Sebabnya seluar aku da tutup suma kat kaki. Tak payah guna banyak air nak basuh kat rumah. SubhanAllah.. Pastu barulah aku sedar..

Yang pastinya, aku bukan lah budak baik.

Ok la, sebnar punya sebenarnya adalah cerita tentang kawan2 masa sekolah dulu. Memang banyak berubah. Dari aku sedar yang besar dan jadi kecik, yang kurus da jadi gemuk atau berisi. Yang aku makin kurus. Itu hanya dari fizikal. Nak cerita tentang sesuatu yang menyentuh tatatertib dalam Islam.

Kebelakangan ni aku suka betul duk mencari kawan2 sekolah kat friendster, myspace dan facebook. Tidak lupa juga kat Google pun aku cari juga. Macam2 dah jadi. Ada tu dulu masa sekolah bertudung litup, sekarang dah lain. Aku pun tak faham la. Aku doakan semoga kawan2 aku mendapat hidayah-Nya. insyaAllah.. Allah tu maha penyanyang lagi maha mengasihi.

************************************************************************************

Petang tadi aku diajak oleh rakan ku zubir untuk menemaninya ke rumah terbuka di rumah rakan kerja nya. Aku pun ikutlah. Masa tu aku baru je sampai rumah balik dari kolej. Aku pun ikutlah. Sampai rumah kwn dia, aku pun masuk lah. Aku tengok ada 3 mak nyah yang turut menjadi tetamu. Sampai aku terfikir nak salam ke tak. Sebab aku takut bukan muhrim. Hehe. Aku salam jugaklah sebab dorang tu lelaki yang da celup jadi perempuan. Pakaian dorang memang kalah ler perempuan tulen. Siap dengan labuci nipis nampak dalam. Aku rasa nak gelak jer nampak baju dalam dia. Apela teruk sangat dorang nih. Tak bersyukur langsung. Tanda2 kiamat, Dunia akhir zaman, lelaki menyerupai wanita.

Oklah, kembali ke pejabat setelah lama bercuti. Bila la aku nak bawak sejadah baru ke opis?

************************************************************************************

Kenapa atas motor tadi tiba2 aku rasa nak bulan Ramadhan panjang lagi. Indahnya...!

Monday, October 06, 2008

Detik Syawal

Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar, walilla ilham.

Pada malam sebelum menyambut ketibaan Syawal, aku dan sekeluarga berkumpul bersama selepas solat isyak untuk bersama-sama melaungkan takbir raya di rumah. Inilah kali pertama dapat bersama walaupun ada 2 beradik lagi tak dapat hadir sebab berada di perantauan. Inilah syoknya aku rasa Ramadhan pada kali ini berbanding sebelum ini. Aku dapat merasakan kemanisan ukhwah sesama mak ayah dan juga abang2(atas aku suma laki) pada tahun ini. Alhamdulillah, ku syukuri nikmat pemberianMu ya Allah..

Malam tu juga semua sibuk lah kemas rumah, Mak dan adik perempuan aku berada di dapur. Yang lain2 buat kerja rumah kemas sikit.

Di pagi Syawal, aku bersiap. Malam sebelum tu aku tidur awal dengan niat nak kumpul tenaga nak bawak kete ke Pahang sebab bali kahri je tak tidur sana. Tapi pejam punya pejam, tak boleh pejam. Asik tersedar jer. Pejam la lagi tak boleh jugak. Pastu tengok jam da pukul 4.30 pagi. Lalu aku berniat nak g masjid solat subuh. Ah ha, sekadar niat pastu sedar2 tengok jam da pukul 7pagi!. Raya kali ni pakai baju melayu lama jer. Tapi cantik lagi sebab jarang pakai. Sebab ada lagi yang lain pulak. Karang tempah lain rasa membazir. Pakai je la apa yang ada. Lagipun masih sempurna.

Kelainan, selepas selesai menunaikan solat sunat aidilfitri Aku, abah dan mak, fahmi, zirah beserta keluarga abang sulung aku isteri, anak bernama aina dan aqila beserta lagi keluarha abang no 2 isteri, anak bernama farrabi dan fazzari berkumpul dirumah. Pagi yang hening, semua menghulurkan tangan memohon maaf. Aku orang pertama menghulurkan tangan sebab aku tak rasa teragak2, lagi tak sabar je adela. Tahun ni macam tahun lepas, aku salam dengan kedua ibubapa tanpa rasa sedih dan bertutur dengan banyak. Aku rasalah, aku da biasa agaknya tiap hari pergi keje memang salam je sebelum keluar rumah. Abah mak pun jawab pendek je, "Abah/mak maafkan".. Cuma giliran Fahmi adik aku ni lama sikit kena nasihat sebab dia degil sikit. Sengih jer masa bersalaman tu. Degil2 pun kira bagus jugak adik aku sorang ni taddarus tiap2 malam sampai ke majlis khatam. Siap ngajo aku qiraat lagi. Inilah satu2 nya adik yg teman aku bergusti.

Tahun ni berjaya memecah tradisi apabila menyambut 1 Syawal di Pahang iaitu tempat kelahiran Ayahku. Sebaik sahaja selesai sesi bergambar(takda pulak gambar kat sini.), suma seperti nama tertera diatas bergerak menuju ke destinasi iaitu di Kampung Sempadan, Lanchang. Tempat pertama kami menziarahi dan membaca yaasin di pusara Arwah atuk sebelah abah aku. Best jugak, bila camni la dapat baca yaasin ramai2 duduk atas canvas. Panas2 pun rasa seronok jer. Nikmat.. Pastu ada la sorang pakcik ni nak pinjam sekeping buku yaasin. Aku pun bagilah. Jadi kami berkongsi sebab tak cukup. Kongsi pun bes jugak. Pepagi lagi Allah da bagi kita peluang beramal soleh. Alhamdulillah..

Rumah pertama dikunjungi adalah rumah Cik Norlia. Ibu tunggal ni merupakan sepupu 2 pupu(macamana da..) kepada Abah aku yang tinggal bersama ibunya Cu Esah(92 tahun). Kampung ni rumah sebijik2 macam banglo tanahnya. Rumah kampung macam biasa aja. Jadi tak de la nampak jiran2 sebab dipisahkan dengan hutan. Memang sunyi sikit, tapi orang ulang alik ke kawasan perkuburan tu meriah sikit agaknya.

Rumah kedua ke pekan kuala Kaung iaitu rumah Mak Lang Me'ah. Anak2 dia bagus. W'pun mak dia da kudung sebelah tangan dan sebelah kaki, masih menjaga maknya dgn sempurna. Tiap tahun aku memang datang umah ni mcm umah cik norlia juga. Abah aku pun da tak ramai sedara kat Pahang ni. Abah aku anak yatim piatu, dan sorang je anak yang ada sebab adik2 beradik lain da meninggal. Teringat pulak masa abah luahkan kekecewaannya kepada Cik norlia dan cu esah pada tahun lalu. "Saya ni dah takda siapa2 lagi, kenapa takda orang yang bagitahu saya kalau ada yang meninggal." dengan nada sedih. Aku tengok pun sedih.

Aku dan keluarga tiba dirumah jam 6 petang. Alhamdulillah, jalan tak jem lancar jer.

Sebnarnya aku ada lagi nak cerita. Nanti la..