Posts

Showing posts from October, 2008

Syukran suma!

Image
Alhamdulillah, hari yang dinantikan menjelma jua setelah beberapa persiapan dijalankan. Semua nya dengan sederhana menyediakan juadah kepada para tetamu selebihnya ialah riang tawa sanak saudara dan juga sahabat2 yang datang berkunjung kerumah. Terima kasih sumer!


Pagi2 lagi aku dah tolong mak mengemas rumah, angkat meja, angkat kerusi, basuh pinggan, sapu dan mop lantai, angkat kuali periuk dan sebagainya. Mula2 aku ingat satu menu jer, rupanya mak nak buat macam2. Adoi, aku rasa macam menyusahkan mak aku je kena masak banyak2. Tu yang aku buat je ape keje yg ada selain memasak sebab tak reti. hehe. Menu yang tersedia adalah Laksa melaka, roti jala, ketupat dan juga maccaroni. Punya kalut maccaroni tu terpekat sikit dari biasa. Takpela, habis juga akhirnya. Eh, ada lampe beger pula kat seblah kuih raya. Aku letak oil jenis ocean untuk rasa segar di ruang makan..Tetamu pertama sampai ialah N. Sebenarnya aku kira dah lama tak jumpa dia ni. Kebetulan semalam dia ada dirumah. Aku pun jem…

Jemputan ke rumah terbuka

Image
Assalamualaikum wrt..

MARILAH kita meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah Subhanahu Wata'ala dengan penuh keyakinan dan keikhlasan dengan melakukan segala suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Mudah-mudahan kita menjadi insan yang bertaqwa dan beriman serta selamat di dunia dan selamat di akhirat.

Sekarang kita telah berada di bulan Syawal, di mana umat Islam merayakan Aidilfitri dengan penuh rasa syukur dan gembira dengan kunjung-mengunjungi, ziarah-menziarahi saudara-mara, jiran tetangga dan sahabat handai. Di kesempatan inilah kita mengambil peluang untuk saling bermaaf-maafan di atas segala kesilapan dan kesalahan yang lalu. Dengan amalan tersebut akan mengukuhkan lagi ikatan persaudaraan sesama kita umat Islam.

Kalau di bulan Ramadan yang baru lalu kita telah menampakkan peningkatan amal ibadat kepada Allah Subhanahu Wata'ala. Maka sayugia ianya dapat diteruskan sehingga ke bulan-bulan berikutnya sepanjang masa. Janganlah setelah kita berjuang berhabis-habisan …

LAMP vs WISA

These day, human thought is unacceptable because too many influence from others who believe their opinion/needs/idea is the best way to create before implement. So selfish.

As IT personal, so i decide to share my knowledge with people who confuse to choose between :

LAMP - Linux, Apache, MySQL, PHP

WISA - Windows, IIS, MsSQL, ASP

As we know LAMP stands for Linux, Apache, MySQL, PHP, an alternative dynamic web platform, WISA is no doubt another good choice. WISA stands for Windows, IIS (Internet Information Services), MS SQL, and ASP.

The OS is platform on which all the other components run. Windows is easier to use, however, advanced controls needed to administer a dynamic web-site are often buried or only available by modifying configuration files. For small websites, the hosting server is not allowing us to access to OS level controls. For large websites, you have your own dedicated machine, or located in-house. So the choosing is based on other components we prefer.

The web server is th…

Sedih

Image
Sedih = sad

Dikala aku kembali mengingati nostalgia di zaman persekolahan, semuanya sesuatu yang indah dan tidak mahu meninggalkannya. Bagaimanapun, semua sekadar memori yang terpahat di sanubari. Kebelakangan ni pula aku dengar lagu lama macam Francisca Peter dan Uji Rashid. Sebenarnya aku sekadar ingin berhibur dalam menenangkan apa yang tersirat di minda.

Ingat lagi zaman sekolah dulu, semua nya rajin. Beg tak payah kate la macam bawak bakul isi durian kat belakang. Berat2 pun pikul juga. Makin besar, makin malas nak bawak berat2. Bila da sampai sekolah menengah, pernah aku bawak buku sekeping sahaja. Tujuannya, buku tu akan mencatatkan apa yang dipelajari sepanjang hari persekolahan. Memang hebat, tapi bila suruh hantar buku, pastinya aku terpaksa lari kejap sebab buku ada sekeping kalo hantar karang nak tulis kat mana pula.

Yang pastinya, aku bukan lah budak baik.

Diwaktu petang masa zaman sekolah dulu, padang bola menjadi destinasi untuk menendang bola dan bergaul bersama kawan2. Da…

Detik Syawal

Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar, walilla ilham.

Pada malam sebelum menyambut ketibaan Syawal, aku dan sekeluarga berkumpul bersama selepas solat isyak untuk bersama-sama melaungkan takbir raya di rumah. Inilah kali pertama dapat bersama walaupun ada 2 beradik lagi tak dapat hadir sebab berada di perantauan. Inilah syoknya aku rasa Ramadhan pada kali ini berbanding sebelum ini. Aku dapat merasakan kemanisan ukhwah sesama mak ayah dan juga abang2(atas aku suma laki) pada tahun ini. Alhamdulillah, ku syukuri nikmat pemberianMu ya Allah..

Malam tu juga semua sibuk lah kemas rumah, Mak dan adik perempuan aku berada di dapur. Yang lain2 buat kerja rumah kemas sikit.

Di pagi Syawal, aku bersiap. Malam sebelum tu aku tidur awal dengan niat nak kumpul tenaga nak bawak kete ke Pahang sebab bali kahri je tak tidur sana. Tapi pejam punya pejam, tak boleh pejam. Asik tersedar jer. Pejam la lagi tak boleh jugak. Pastu tengok jam da pukul 4.30 pagi. Lalu aku berniat nak g masjid solat subuh. Ah ha,…