Wednesday, September 29, 2010

Not actually my last post

I got so many story to write down here. For me, is not really must. I think peoples nowadays have a better choice in their life.

I'm just received show cause letter from the management of company 2 days ago. I dont have a choice, must take it or leave the company. Now its time to reply the letter.

I'm not afraid. Yes really i'm not totally afraid if i'm losing my job. But deep in my heart, i'm afraid if peoples around me especially my family effected by this matter. So i decide to doa to Allah.

This 4th paragraph no need "i" to rectify all those thing.

Really thanks and syukur, my N still with me and she never said no to keep show her hand.

What's next.

Thursday, September 02, 2010

Kemampatan waktu

Jika hendak diikutkan, semakin hujung Ramadhan, semakin sibuk kita sebagai manusia mengumpul harta. Bekerja keras hingga tidur pun tak cukup. Dibezakan, sibuk mengumpul harta dunia vs harta akhirat.

Sibuk dunia
Apabila penyakit wahan melanda umat akhir zaman ini, semuanya serba tak kena. Tertarik saya pada berita bunuh diri dan kes murtad dikalangan umat Islam untuk dikaitkan pada posting kali ini. Akhbar semalam "jadi jutawan Ramadhan". Seorang peniaga menjual kuih dan kek. Diceritakan 3 bulan sebelum menjelang Ramadhan, sudah sibuk2 menyiapkan makanan untuk dibungkus dan dijual khas pada bulan Ramadhan. Kalau kita ambil kisah para sahabat, 3 bulan yang mendatang itu, mereka menjalani latihan dan mempersiapkan diri untuk menempuhi bulan Ramadhan yang hanya datang sekali sahaja dalam setahun.

Bunuh diri, pun sebab terlalu duk fikirkan dunia. Mencintai manusia yang bersifat sementara melebihi cintanya kepada Allah. Jika tidak pun, mengalami kerugian dalam perniagaan dalam sekelip mata secara terkejut dan mengejut macam diserang penyakit jantung. Inilah jalan pintas terbaik. Andai kata lah, jika dia berniat, "sahaja aku bunuh diri kerana Allah taala". Pasti dia membatalkan niat tersebut kerana itu bukan perintah allah, walhal dia dimurkai Allah SWT. Orang putih kata, alignment antara kita dengan Allah tu perlu di perjelaskan dalam kehidupan seharian.

Murtad, adakah ia isu remeh. oh tidak.. Ia isu yang amat serius sekali. Perlu diperjelaskan lagi, murtad bererti berpaling tadah dari agama Allah. adakah ia cukup jelas.

...dan sesiapa di antara kamu yang murtad (berpaling tadah) dari agamanya (agama Islam), lalu ia mati sedang ia tetap kafir, maka orang-orang yang demikian, rosak binasalah amal usahanya (yang baik) di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah ahli neraka, kekal mereka di dalamnya (selama-lamanya). (Al-Baqarah 2:217)

Ayat diatas merujuk kepada akibat murtad.

Ini pun boleh menjadi punca akibat dari menyibukkan diri dengan hal dunia semata-mata. Apabila ditimpa musibah, terus menerus menolak Islam. Terlupa pada rukun iman iaitu akur dengan takdir Allah.

Sibuk akhirat
Sambung kejap lagi nak siap pegi kerja ni.

Dengan berbekalkan kalkulator, cuba kirakan jumlah amal dan dosa yang telah kita lakukan setiap hari.