Posts

Showing posts from August, 2009

Merdeka dalam erti kata

Image
Penggeledahan berlaku di laman wikipedia sebentar tadi. Tercari-cari erti kemerdekaan yang sebenarnya. Adakah erti merdeka itu sesuatu yang pasif? dengan erti kata bebas dari penjajah. I said no kata orang putih. Itupun sudah mengambil bahasa penjajah.

"Merdeka is a word in the Malay language meaning independence. It is derived from a Sanskrit word used to designate former Portuguese and Dutch slaves from India in the East Indies, whence the Malay meaning of "free(dom)" is derived. The term was significant during the anticolonialist and pro-independence movements of the colonies of Malaya, Singapore and Indonesia, in the history of Malaysia, the history of Singapore and in the history of Indonesia. It became a battle-cry for those demanding independence from the colonial administrations of the United Kingdom and Netherlands."

Secara ringkas, cuba perhatikan satu kotak di dalam rumah. Kotak yang bergambar dan bersuara itu dipanggil Televisyen atau TV. Perkataan Televi…

Harini Ini dalam sejarah

Image
BUAT PERTAMA KALINYA dalam sejarah aku bekerja selama lebih 2 tahun, inilah hari pertama pc yang aku gunakan di pejabat tidak ada sambungan internet. Walhal kerja aku adalah untuk memastikan talian trafik internet bergerak lancar setiap MASA!. Sehinggakan email yang merupakan alat perhubungan formal diantara pelanggan dan syarikat juga terputus. Betul2 sejarah. Sebenarnya, bukan aku je takde tenet. Satu pejabat takda internet. Semuanya buntu kehulu kehilir mencari ilham. Hoh, mencari ilham dengan bersembang tentang memancing, bolasepak, pasal kampung, pasal raya dan pelbagai lagi. Bukan curi tulang, tapi kerja kami memang perlu talian internet!. Aku?, dengan selambanya aku bermain game ni walau bos ada duduk kat sebelah..
Sejarah lagi satu inilah dia, bermain game depan bos dalam waktu kerja.

Oleh kerana tiada kerja, mereka pulang lebih awal dari biasa iaitu pada jam 3 petang. Tapi aku tak boleh balik awal berikutan kerja aku adalah standby sehingga jam 8.30 malam.

Di bulan Ramadhan ni k…

Fakta Tangisan

Image
Duk semak posting satu persatu kat halaqah tadi, aku tertarik dengan posting yang dihantar oleh ummi. Ia berkenaan menangis. Oleh sebab itu aku memutuskan ingin meletakkan ia disini. Marilah kita sama2 menghayatinya.

Menangis adalah fitrah manusia tetapi sebab tangisan akan memberikan harga dan nilai tersendiri.

Allah yang menciptakan ketawa dan tangis, malah menciptakan sebab tercetusnya tangisan.

Banyak air mata mengalir di dunia ini. Sumbernya dari mata, mengalir ke pipi terus jatuh ke bumi.

Mata itu kecil namun ia tidak pernah kering. Ia berlaku setiap hari tanpa putus-putus. Seperti sungai yang mengalir ke laut tidak pernah berhenti! Kalaulah air mata itu terkepung, seperti air hujan, banjirlah dunia ini.

Menurut Ibnul Qayyim ada beberapa jenis tangisan antaranya ialah:

# Menangis kerana kasih sayang dan kelembutan hati.

# Menangis kerana rasa takut.

# Menangis kerana cinta.

# Menangis kerana gembira.

# Menangis kerana menghadapi penderitaan.

# Menangis kerana terlalu sedih.

# Menangis keran…

Ahlan Ya Ramadhan

Image
InsyaAllah, esok aku dan semua umat Islam di muka bumi ini akan mula berpuasa. Jadi, istilah madrasah digunakan di dalam banner ini bermaksud dimana bulan Ramadhan adalah tempat kita mengasah skill kita untuk menjadi insan yang bertaqwa kepada Allah taala. Umpama sekolah adalah tempat kita belajar. Dengan erti kata lain ialah Ramadhan adalah tempat untuk kita meningkatkan iman dan juga taqwa. Seperti mana firman Allah swt di dalam surah Al-baqarah ayat 183 :
"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa"

Oleh itu marilah kita sama2 memanfaatkan kehadiran bulan ramadhan yang penuh bermakna pada tahun ini. Moga amalan pada kalini lebih baik dari sebelum2 nya.

Seperti yang aku rancang pada sebelum ini, aku telahpun meninggalkan kerja2 tambahan atau kerja sambilan aku buat sementara waktu bagi merasai kemanisan pada tahun ini. Kerja2 aku hanya akan disambung selepas Ramadhan insyaAllah.

Jadual ke…

Minggu lepas

Image
Oleh sebab sibuk menau, tak dapat nak catat aktiviti minggu lepas.
Pada 1 hb ogos 2009, aku dan rakan2 kolej diundang bagi jemputan walimah anak ustaz ismail Jabbar di Melaka. Kami pergi 2 kereta. Pada waktu tu aku terpaksa tumpang kereta kawan sebab kereta aku bagi kawan pinjam. Jom tengok gambar.

Walau sudah 2 tahun lebih tidak berjumpa, tapi kami masih ceria bersama. Aku tengok ustaz sama je macam dulu. Cuma ketayap dia je kot yang baru. hehe. Oleh sebab Ustaz ni pekerja TM, maka semua warga kerja di jemputnya. Ha, apa lagi Pak Bakar kesayangan aku tu pun turut hadir memeriahkan majlis. Pak Ayub juga ada bersama. Mereka berdua ni berkepit jer dari dulu sampailah sekarang. Kemudian jumpa Pensyarah matematik(subjek yang paling aku tak suka) pulak. Tapi kitorang tak sembang lama dengan dia. Tak tahu lah naper.. Dalam gambar tu dari kiri, Hidayah, Aku, Ustaz dan Azrul atau lebih dikenali sebagai Tok penghulu sebab dia penghulu asrama dulu. Dia senior aku aka bisnes partner aku ketika ini…

Tahun yang berulang

Image
Tik tok tik tok. Tepat jam 12 tengah malam, aku sudah mulai rasa semakin berusia. Pada hari ini 4 Ogos 2009, genap 23 tahun aku berada di dunia ini. Masa yang begitu pantas meninggalkan kita. Aku sering terfikir yang zaman sekolah dulu yang penuh dengan warna warni keriangan. Kini, tanggungjawab semakin besar juga disusuli dengan cita2 melakar sesuatu yang bermanfaat di dunia ini selagi mampu menghembuskan nafas untuk bekalan akhirat.Gambar diatas semasa di pejabat. Saja tunjuk kasut baru. hehe.

Dengan umur yang baru ini, aku ingin terus mengusahakan apa yang telah aku usahakan sehingga aku memutuskan untuk berehat.