Mimpi Rasulullah SAW

Dari Abdurrahman bin Samurah berkata: Pada suatu hari keluar Rasulullah SAW menemui kami di suatu tempat, baginda berdiri lalu bersabda: “Malam tadi aku bermimpi tenteng suatu keajaiban.
Dalam mimpiku itu, aku melihat seorang lelaki dari golongan umatku yang didatangi oleh malaikat maut untuk mencabut nyawanya, maka datanglah amal kebaikan yang dilakukan oleh umatku itu kepada ibunya menolak malaikat maut itu.

Aku melihat seorang dari umatku yang akan mendapat seksaan kubur, maka datanglah amal kebaikan dari wuduk yang dikerjakannya, menyelamatkannya dari seksaan tersebut.

Aku melihat seorang dari umatku yang dikerumuni oleh syaitan-syaitan, maka datanglah amal kebaikan dari zikirnya, maka larilah syaitan-syaitan itu.

Aku melihat seorang dari umatku yang akan diseksa oleh malaikat azab, maka datanglah amal kebaikan dari solatnya, lalu menyelamatkannya dari malaikat azab itu.

Aku melihat seorang dari umatku yang sedang dalam keadaan kehausan, setiap kali ia akan mendekati suatu perigi maka ia dihalau ari perigi tersebut, maka datanglah amal puasa Ramadhannya, lalu ia memberi minum hingga tubuhnya menjadi segar.

Aku melihat seorang dari umatku, dan aku melihat para nabi punya kumpulan masing-masing, setiap kali ia ingin mendekati kumpulan itu, maka dia dihalau, lalu datanglah amal kebaikan dari mandi junubnya dan memimpin ia untuk duduk di sampingku.

Aku melihat seorang dari umatku yang di mukanya dalam keadaan gelap-gelita begitu juga di kanan dan kiri, di bawah, di atas semuanya dalam keadaan gelap, pada waktu itu ia dalam kebingungan, maka datanglah amal Haji dan Umrahnya, mengeluarkannya dari kegelapan tersebut, menuju ke tempat yang terang -benderang.

Aku melihat seorang dari umatku yang sentiasa menjaga mukanya dari percikan api neraka dan baranya, maka datanglah amal sedekahnya yang menyelamatkannya dari api neraka itu.

Aku melihat seorang dari umatku sangat ingin berkata-kata kepada semua orang mukmin,namun mereka enggan berkata-kata dengannya, maka datanglah amal silaturrahimnya yang menyelamatkan hingga akhirnya dia dapat bergaul dengan mesra bersama orang-orang mukmin lainnya.

Aku melihat seorang dari umatku yang sedang didekati oleh Malaikat Zabaniah, maka datanglah amal makruf nahi mungkarnya yang menyelamatkannyaa dari malaikat tersebut serta membawanya kepada Malaikat Rahmat.

Aku melihat seorang dari umatku berjalan dengan lututnya, antara dia dengan Allah ada hijab yang menutupinya. Maka datanglah amal akhlaknya yang baik memegangnya dan membuka hijab tersebut.

Aku melihat seorang dari umatku yang sedang dalam keadaan bingung kerana buku amalnya selalu mengarah untuk memberikan sebelah kirinya, maka datanglah rasa takutnya kepada Allah lalu menangkap buku itu dan memberikan kepada arah sebelah kanannya.

Aku melihat seorang dari umatku yang ringan timbangan amal baiknya, maka datanglah anaknya yang telah meninggal dunia lalu menjadikan berat timbangan amal kebaikanya.

Aku melihat seorang dari umatku yang sudah berdiri di tepi neraka jahannam, lalu datanglah harapannya kepada Allah menyelamatkannya dari tempat itu.

Aku melihat seorang dari umatku yang diseret untuk dimasukkan ke dalam neraka, maka datanglah titisan air matanya yang keluar kerana takut kepada Allah lalu menyelamatkannya.

Aku melihat seorang dari umatku yang sedang berdiri atas titian (sirat), sedangkan pada waktu itu dia dalam keaaan menggigil (bergoncang) seperti goncangan benda kecil yang ditiup oleh angin yang sangat kuat maka datanglah sangkaan baiknya terhadap Allah, lalu menjadikannya tenang dari goncangan itu.

Aku melihat seorang dari umatku yang dalam keadaan merangkak di atas titian (sirat), bahkan sekali-kali dia hampir jatuh ke dalam neraka, lalu datanglah amalan solatnya menyelamatkan sehingga akhirnya dia berdiri tegak di atas jambatan (sirat), dan dapat berjalan; dengan kedua kakinya dan selamatlah dia.

Aku melihat seorang dari umatku yang sudah mencapai pintu syurga, akan tetapi semua pintu-pintu itu tertutup untuknya. Maka datanglah ucapan syahadahnya lalu membuka pintu-pintu itu dan memasukkanya ke dalam syurga.

(Hadith sahih)
Dipetik drp Rahmat Disebalik Dugaan (Kamsuri Selamat MA)

Comments

Popular posts from this blog

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Harry Porter

Kepada pekerja syif macam saya khususnya