Ladang Tanaman

Golongan yang benar-benar beriman adalah golongan yang menganggap dunia sebagai ladang tanaman untuk akhirat kelak. Mereka menginsafi setiap saat kehidupan di dunia sepertimana firman Allah swt yang bermaksud :
"Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan: dan yemi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir?"
An-'am ayat 32

Tidakkah kita merasainya?
Barangan mewah, dunia. Apakah ertinya? itu kerja dunia yang bukan untuk akhirat. Bekalan yang sepatutnya yang difikirkan yang segalanya kerana Allah. Kaya harta bagaikan kosong sen! Seluruh impian mereka hanyalah untuk mengisi uncang perut dengan makanan yang lazat, kenderaan yang cantik, perempuan yang gebu, tidur yang nyenyak dan gelaran yang kosong!

Mereka bersenang-senang dengan angan-angan khayalan
Sedangkan segala pemberian adalah ujian
Mereka mendakwa telah mengharungi lautan dugaan
Sesungguhnya mereka berlumpun bertemu ujian

Usah leka dengan apa yang terpampang memalit mata menjadi kekaburan. Usah tinggal apa yang di suruh ; patuhinya. jangan jadi KOSONG!

Sabda Rasulullah SAW
"Celakalah (orang yang hidupnya menjadi) hamba-abdi dinar, celakalah (orang yang hidupnya menjadi) hamba-abdi dinar (orang yang) menjadi hamba kepada pakaian"
[hadith riwayat Imam Bukhari]

Comments

Popular posts from this blog

Kepada pekerja syif macam saya khususnya

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Harry Porter