Persoalannya..

Iman turun, iman naik.
Iman turun, Iman turun.

Ombak besar dunia yang sering melanda kita, seakan pesta yang berleluasa.
Sedikit dari kita, tidak memikirkan. Apakah yang terbaik bila berada "disana".

Sementara sihat.
Sementara kuat.
Sementara... Bernafas..

Pulang dari kerja tadi, seperti biasa keletihan.
Sempat dengar azan. Tapi rasa tak larat untuk ke rumah Allah.
Aku pun memutuskan untuk bersolat di rumah.
Masa sedang tilawah, aku dengar azan.
"Aih, da masuk waktu isyak ker. Awat cepat beno yeop." Bisik hati kecil aku.
Aku pun memalingkan biji mata ke arah jam dinding. Oppss, terlupa yang jam dinding aku hanya menunjukkan jam 11 sahaja setiap hari semenjak kehabisan bateri tempoh hari.
Ku lihat jam di telefon. Baru pukul 8.05mlm. Kenapa azan cepat. Lepas duk dengar azan tu betul2, rupanya ada kuliah kat masjid. Sedap semacam alunan suara dia. Lain macam je aku rasa.

Bergegas aku g masjid.

Masuk masjid, aku tengok ada seorang sheikh arab tengah bagi ceramah. Sebelah dia penterjemah. Jemaah pun ramai, tapi tak seramai solat jumaat. Maybe yang tambahan ramai ni orang2 kes macam aku jugak kot. Baguslah sheikh ni, pengisian dia nasihat2 aja. Suruh buat amal basic untuk kekalkan iman turun naik.
  1. Solat 5 waktu
  2. Puasa isnin dan khamis
  3. Qiam, 5 minit pun boleh asalkan bangun.
Nampak mudah, tapi amatlah berat bagi umat akhir zaman ni termasuklah aku. Tapi tiap perkara yang kita usaha untuk kebaikan, malaikat mendoakan dan Allah permudahkan jalan. InsyaAllah. Yg pntg sentiasa mengingatiNya.

Di opis tadi :
Punya lah sunyi. Separuh hari aku berkeseorangan dalam pejabat. Semua pergi ke exhibition. Walaupun orang takde, tapi kerja tetap ada malah makin bertambah.

Tambah
tambah lagi.

Esok bertambah lagi agaknya. Yang tak best, semua nak cepat. Tapi aku senang, mana yang dapat siap cepat tu, itulah cepat.

Persoalannya, nak cepat macamana?

Comments

cepat macam "sesiput" buleh?
hehe :)

Popular posts from this blog

Kepada pekerja syif macam saya khususnya

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Harry Porter