Imbasan Ramadhan

2 hari lagi eidulfitri bakal menjelma menandakan tamatnya umat Islam berpuasa di bulan Ramadhan. Dan Aku rasa tahun ini baik sikit dari tahun lepas. Mungkin kerana aku lebih bijak mengatur masa pada tahun ini. Ok, mula imbas balik aktiviti yang dilalui sepanjang bulan ramadhan. Kalau tak tulis nanti tak ingat yer tak. Di petang yang agak mempunyai masa lapang ni akan mengeluarkan semua isi kerana tidak berapa berkesempatan untuk menulis sebelum ini.

Ramadhan kali ini juga merupakan kali kedua aku menjejakkan kaki di KLIA. Ni masa hantar abang aku la ni.
kemudian tahun ni aku tengok fahmi adik aku sorang ni rajin pulak buat kerja rumah. Kena suruh agaknya. Ada la sikit gambar dia tengah kipas ikan. Seb baik tak hangus. Ni pun kadang aku tak kerja aku join kipas. Tapi tolong kejap2 ajer..

Ramai orang kata kuih kat KL ni mahal.. Hurm, aku rasa lebih kurang sama je macam tahun sebelum ini. Percaya atau tidak, aku masih lagi beli kuih pada harga RM1 untuk 4 biji. Namun tak semua tempat dapat murah gini, masih ada yang mahal. Yang penting, pandai cari.. Ni la kuihnya. Nama dia tepung pelita. Mak aku suka makan kuih ni. Tak lupa juga Lai Chi Kang. Ni baru aku dapat beli semalam setelah sebulan mak aku nak. Aku cari selalu takda, habis jer.. Alhamdulillah semalam dapat juga cari setelah pergi sampai bazar di Keramat.


Terjadilah pada suatu petang sebelum aku pergi ke bazar di Serdang(waktu kerja). Masa nak amik helmet nampak pelangi di mesin photostat. MasyaAllah, indahnya proses pembiasan matahari dan pintu kaca kat opis aku tu. Ni la rupa dia..

Tahun ini juga Pengurus saya dikurniakan cahaya mata yang ke-4. Jangkaan isterinya bersalin selepas raya, tapi awal sedikit. Alhamdulillah, dapat anak perempuan. Apa-apa pun ucap tahniah kepada keluarga bos. Moga bertambah meriah le rumah tu yer. Err.., tak lupa tima kasih banyak ada increment tahun ni. Alhamdulillah. Bulan ni rezeki melimpah ruah. Itu satu tanda peringatan bagaimana kita menghadapinya kemudian. Kitorang kongsi duit kumpul berlikan hadiah. Ni la hadiahnya...

Masa dalam perjalanan menuju ke Shah Alam, Aku terlihat lapisan awan dan matahari yang menyinar. MasyaAllah, indah sungguh. Bulan Ramadhan ni macam banyak aku tengok benda yang indah2 jer. Bersyukur sangat dikurniakan pancaindera untuk melihat kebesaranNya. Mai le tengok gambau di atas federal highway. Tengah bawak kereta pun leh amik gambau. Jangan tiru ye aksi saya ni. Bahaya.


Macam2 yer tak yang dah berlaku. Dan yang terakhir di penghujung Ramadhan, aku cat rumah sikit. Cat yang mana ada lukisan paleolitik kat dinging. Aku ingat sikit jer, rupanya banyak yang kena conteng. Akibatnya gencatan pensel warna di aktifkan. hehe.. Ini bagi menjimatkan kos untuk membeli cat yang baru. Diakhir ni aku sudah mengeluarkan sedikit wang untuk disedekahkan kepada kanak2 di musim perayaan nanti. Tahun ni budjet tinggi sikit dari tahun lepas. Ikut kemampuan.. Ni ha baru bungkus semalam. Mujur dapat duit pecah dari kawan last minit. Alhamdulillah, Allah permudahkan urusan hambaNya. Sebelum ni aku tak sempat nak g cari. Nak buat baik Allah tolong je yer tak..
Di penutup saya mengucapkan selamat hari raya maaf zahir dan batin. Jika ada salah silap tu haraplah dimaafkan. Nanti perginya ramadhan jangan lalai pula yer. Ingat2 lah orang yang kurang bernasib baik. Sebab itulah hikmahnya kita berpuasa yer tak..

Comments

Zealot Ape said…
This comment has been removed by the author.
Zealot Ape said…
nice pictures...though what you write is all greek to me. Well almost :S
adeq_fauzy said…
Are you from greece?
how did you reach to my blog?
anyway, thanks for visit.
Sorry mine dont have english entry.

Popular posts from this blog

Kepada pekerja syif macam saya khususnya

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Harry Porter