Aku melihat dari aspek kemerdekaan

Merdeka kah kita?

Ya, kita merdeka dari jajahan kolonial dan sebagainya.
Kita berbalik kepada zaman penjajahan, pelbagai perkara dijajah dan dibentuk untuk kita ikuti. Kehidupan di bumi sendiri menjadi seperti kehidupan di negara orang. Saat kemerdekaan, pelbagai perkara baru telah digubal bagi menyesuaikannya dengan masyarakat Malaysia yang asal. Maka Lahirlah perlembagaan persekutuan yang memperuntukkan undang-undang yang selaras dengan kehendak rakyat.

Kita lihat pada aspek pendidikan, begitu kuatnya penentangan terhadap penggunaan bahasa rasmi di sekolah Tanah Melayu dalam memperjuangkan bahasa melayu sebelum kemerdekaan. Sehingga takut bangsa-bangsa lain mahu mempertikaikannya lagi setelah ia bentangkan. Lalu dengan rasmi bahasa melayu diANGKAT dan Di PRAKTIKKAN penggunaannya di seluruh negara. Namun, setinggi mana di julang ia bukanlah sesuatu yang perlu diutamakan.

kemudian, bagaimana dengan Bahasa Melayu sekarang? ia hanya di tabalkan secara rasmi sebagai bahasa rasmi negara Malaysia. Ia telah di ANGKAT, tetapi semakin kurang penggunaannya. Maka, semakin terhapuslah perkara 102 perlembagaan persekutuan ini. Sedih... Lagi sedih bila di rojakkan. semakin lama, semakin hilang identiti sebagai negara Malaysia.

Tetapi, bagaimana dengan Islam? ia hanya di tabalkan secara rasmi sebagai agama rasmi negara Malaysia. Ia telah di ANGKAT, tetapi tidak di PRAKTIKKAN. Ini adalah masalah, yang menyumbang kepada kegagalan dalam segala aspek. Lama-lama angkat pun sudah tidak kelihatan. Seperti angkat tinggi kelangit, makin tinggi makin tak nampak dan malas nak mendongak lagi. Sekadar penyedap nama. Maka, semakin terhapuslah. Menangis.. Lagi aku menangis jika ia dipermain-mainkan, semakin hilang nilai keislaman dalam negara Malaysia. Inilah perjuangan yang belum selesai, bukan sekadar menangis sedih. Sebagaimana semangat patriotik, tinggikan lagi semangat jihad dalam diri.

"Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu dan Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan. (Ikutilah) agama orang tuamu Ibrahim. Dia (Allah) telah menamai kamu sekalian orang-orang muslim dari dahulu[993], dan (begitu pula) dalam (Al Quran) ini, supaya Rasul itu menjadi saksi atas dirimu dan supaya kamu semua menjadi saksi atas segenap manusia, maka dirikanlah sembahyang, tunaikanlah zakat dan berpeganglah kamu pada tali Allah. Dia adalah Pelindungmu, maka Dialah sebaik-baik Pelindung dan sebaik- baik Penolong."
Al-Hajj : 78

Selamat hari kebangsaan.

Comments

Popular posts from this blog

Kepada pekerja syif macam saya khususnya

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Harry Porter