Masjid di Alicante

Penulis meneruskan jelajah ke negara Sepanyol dari Palestin. Pada mulanya ingin menuju ke Lahsa di Tibet bagi kajian Muslim disana. Kajian telah melalui skop bagi negeri Kham dan Amdo yang terletak di utara dan timur Tibet. Tetapi bila difikirkan, seperti ada panggilan penting umat Islam di Sepanyol.

Penulis tiba di Alicante airport pada jam 4 petang(waktu Malaysia). sebaik sampai sahaja, penulis diberi kunci kereta oleh seorang pemandu yang diberikan oleh rakan penulis. Penulis terus menuju ke tempat letak kereta. Baru sahaja sampai, penulis terpaksa melaburkan EURO 15 bagi menanggung bayaran letak kereta. Selepas itu, penulis memulakan perjalanan..

Muslim di Alicante, Sepanyol, tidak dapat melakukan lagi solat jamaah di masjid. Satu-satunya masjid milik mereka, Masjid Alicante, bakal ditutup oleh pihak tertentu di Sepanyol. Alasan penutupan itu tidak dijelaskan secara terperinci oleh pihak berkuasa tempatan.

Dua pekan ini didiami Muslim telah menghantarkan surat permohonan penundaan penutupan masjid. Tetapi setelah imam masjid menemui pejabat pihak berkuasa tempatan, permohonan itu diterima. Hingga kini mereka tidak tahu mengenai alasan penutupan itu, kerana ianya adalah sah dan dengan keizinan, jadi tiada masalah.

Penutupan masjid tersebut sebenarnya harus dilakukan awal September akan datang. Hasil penyiasatan, penutupan baru akan dilakukan selepas Ramadhan tahun ini.
Dalam kenyataan yang disampaikan melalui media berita Sepanyol, EFE, pejabat kerajaan tempatan kota Alicante mengaku sudah pun mengirimkan surat perintah penutupan kepada ahli jawatankuasa masjid. Namun salah seorang warga Muslim setempat, Najid Khadim menyatakan belum menerima surat tersebut.

Khadim menyatakan, tiada masalah dari segi aktiviti yang dianjurkan oleh masjid. Kalau pun ada sedikit masalah, hanyalah berupa pintu darurat di salah satu sisi masjid yang diprotes oleh orang disekitar. mereka mendakwa, masjid itu menjadi tempat merekrut pengganas.
Masjid Alicante berdiri sejak lima tahun lalu. Masjid ini mampu menampung 500 jamaah. Pada bulan Ramadhan, masjid ini menjadi pusat kegiatan keagamaan Muslimin Alicante dan sekitarnya.

Di Sepanyol, pembinaan dan pengoperasian rumah ibadah tidak perlu memiliki izin tertulis. Namun hakikatnya, warga Muslim di sejumlah kota di Sepanyol kerap menemui kesulitan untuk membangunkan masjid bahkan untuk menunjukkan identiti mereka sebagai Muslim. Keadaan ini makin buruk selepasi peristiwa ledakan bom di sebuah kereta di Madrid pada Maret 2004 lalu.

Di Seville, proyek pembangunan masjid agung terpaksa dihentikan setelah warga sekitar menyatakan kebimbangan. Protes anti pembangunan masjid di Seville sudah sampai ke tahap yang ekstrem, dengan melemparkan kepala babi ke lokasi pembangunan masjid tersebut. Nauzubillah min zaalik...

Mari kita sama-sama mendoakan kesejahteraan umat Islam disana. Semoga kita semua dilindungi Allah swt..



sumber http://www.islamicawakening.com/viewnews.php?newsID=5686&

Comments

Wah.....menarik 'perantauan' enta. Ana nak 'pergi' sendiri selalu tak sampai. Baca2 sini macam2 dapat.

Kita mengenang sejarah yang mencerminkan kekuatan silam. Mudah2an ia memberi inspirasi kepada kita untuk membina kekuatan semula.

InsyaAllah
Anonymous said…
sekadar jelajah maya.. rajin buka berita mengenai kehidupan masyarakat islam global.

Ana ingin kongsikan apa yang mereka rasa, yang kita tak dapat rasa.. insyaAllah.

Popular posts from this blog

Kepada pekerja syif macam saya khususnya

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Harry Porter