Kos sara

Saya cuma ingin melahirkan dukacita terhadap kenaikan harga beras baru-baru ini. Kejadian ini telah saya saksikan sendiri semasa membeli beras di sebuah pasar raya berhampiran rumah saya. Kenaikan yang cukup mengecewakan saya yang selaku perkerja swasta yang tidak dinaikkan gaji seperti apa yang dinikmati oleh pekerja-pekerja kerajaan.

Cerita ini terdetik semasa bersembang dengan rakan baru-baru ini.

Kenaikan demi kenaikan dirasai sama sekali oleh seluruh penduduk dunia walaupun yang berada di negara maju. Yang turun hanyalah hujan, nikmat serta rezeki dari Allah swt.

Bermuka ceria wajah - wajah pekerja kerajaan dan tidak ketinggalan juga meremangnya bulu roma mereka selepas permintaan CUEPACS di persetujui oleh parlimen. Silapnya adalah, tumpuan mereka terlalu nipis mengecil. Adakah seluruh rakyat Malaysia bekerja dalam sektor awam.(bukan saya). Apabila gaji sudah sedap dinikmati, dacing kembali mengimbangi kenikmatan yang dirasai oleh kakitangan awam yang baru sahaja ingin merasai nisbah pendapatan dan perbelanjaan seharian dengan jurang yang berbeza jauh. Kembali kepada fitrah, semua bersifat sementara.

Pekerja swasta pula mula "terkehel" dengan fenomena yang luar biasa ini. Tempiasnya cukup dirasai kerana gaji mereka tidak dinaikkan seperti kakitangan awam. Dan pada masa selepas itu perubahan harga barang yang mendadak sehingga membebankankan hidup.

Untuk pemahaman, kos sara hidup yang tinggi akan mempengaruhi kos operasi sesebuah syarikat tempat kita bekerja. Sekaligus akan mengurangkan defisit keuntungan jika pengembangan syarikat tidak dijalankan.(oops, GLC rasanya ok jer.). Dan pada masa yang sama kita akan ada di awangan sedang berkhayal akan dinaikkan gaji sedangkan syarikat sering memikirkan untuk mengurangkan kos operasi. Ini bakal mewujudkan satu masalah pengangguran tersohor jika tidak buang pekerja, maka tidak akan ambil yang baru.

Yang baru tamat belajar harap memahami ketidakseimbangan ekonomi di Malaysia. Perlu difahami tidak seimbang kerana masalah-masalah kepimpinan dan juga sikap tamak haloba peniaga tertentu.

Belajar kerana Allah. Bukan sebab nak kerja gaji banyak semata-mata.
Dan yang baru kerja tu dapat gaji jangan nak membazir. Kerja naik motor sudahla..

kereta 1 orang 1 biji. Kalau 1000 orang keluar nak pergi kerja macam kat KL ni, berapa luas kawasan yang digunapakai. Juga minyak yang dibakar.

Comments

Anonymous said…
salam ukhwah.. Kita senasib.. Ana bkn terkehel lg, terseliuh trus bila sume harga BarangNaik espcially beras.. cume pd sesape nak pakai/beli kreta tu silakan, tp g keje naik motola.. snang nak ciluk2.. hehehe.. Truskan ngeblog! Skali lg, salam ukhwah!
adeq_fauzy said…
Ha...
bersama-sama la kita yer tak..
beras makanan ruji rakyat Malaysia, sedangkan minyak pula ruji untuk pergerakan kita.
Jadi kita akan terasa akan impak kepada perbelanjaan kita seharian.

salam ukhwah!

Popular posts from this blog

Kepada pekerja syif macam saya khususnya

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Harry Porter