Penziarah Laut.

Penziarah Laut.

Lambaian kaabah membuatkan ku kepingin,
Hanya merindui suatu hari merasai kaki sudah berpijak di tanah haram,
Melihat kiblatku, merasai kebesaran Allah.

Aku melihat dengan penuh rasa syukur,
Mata yang mampu melihat, hati yang mampu menilai, jiwa yang mampu berdikari dan otak yang mampu berfikir dengan waras.

Andai kata akulah siput, perlahan mana tidak akan ku putus asa,
dalam menuju ke syurga,
adakah landasan ku betul?, sekali lagi biarlah aku bermula agak perlahan.
Kerana aku bukan jenis yang cepat dalam menangkap.

Aku membuka dan melihat tapak tangan sendiri, tapak tangan mak dan tapak tangan ayah. Tapak tangan ayah yang kasar,
Tapak tangan ibu yang lembut,
Tapak tangan aku yang.....
Aku tidak bercerita tentang fizikal, cuma membuat kan kita berfikir.
Kenapa aku merujuk kepada tapak tangan. - suatu kewajipan.

Jika ditanya kenapa "Penziarah Laut", bibirku melentur senyum lalu berbisik hati, hanya itu sahaja aku mampu masa ini.

Aku melihat lautan kerana kagum.


*esok membongkar nasib PTPTN ku...

Comments

Popular posts from this blog

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Harry Porter

Kepada pekerja syif macam saya khususnya