Kehebatan Atom Petanda Kekuasaan Tuhan

U dara yang kita gunakan bagi bernafas adalah terdiri daripada atom. Begitujuga makanan dan minuman juga terdiri daripada atom bahkansegala-galanya dalam tubuh manusia itu sendiri terdiri daripada atom.Segala objek yang kita lihat di sekeliling kita juga sebenarnya adalahproton yang bertindak balas pada elektron milik atom di dalam matakita.

Bagaimana pula dengan benda yangkita sentuh dan rasa? Semuanya sama. Tidak kira sama ada ia kerasataupun lembut, kasar ataupun licin, sejuk ataupun panas, semuanyaterdiri daripada atom dalam kulit kita yang bertindak balas dengan atompada setiap objek-objek itu.

Banyak orangmengetahui tubuh badan mereka, planet bumi, galaksi bahkan seluruhpelusuk alam terdiri daripada sejumlah atom-atom kecil. Namun merekamungkin tidak pernah terfikir berkenaan sistem dan kekukuhan unsurpaling asas pada setiap benda iaitu ‘atom’.

Realitinya, manusia berada sangat dekat dengan aturan yang palingsempurna itu sepanjang hidup mereka. Tambah menarik lagi, setiap satudaripada berjuta-juta atom ada pada kerusi yang kita duduk. Ia adasusunan dan sistem yang amat rumit sehingga setiap satu atom hanyadapat dihuraikan pada sebuah buku. Secara lazimnya, setiappengubahsuaian pada susunan semulajadi yang tiada tandingan ini akangagal dan susunan itu tetap dalam keadaan begitu tanpa sedikitkekurangan.

Susunan Pada Setiap Atom

S etiap atom terdiri daripada nukleus dan elektron-elektron yang berputar mengelilingi nukleus pada jarak yang bersesuaian.

E lektron adalah butir-butir zarah yang berputar di sekeliling paksinya.Di sekeliling nukleus itu sendiri sama seperti puataran 24 jam bumiyang berputar pada paksinya dalam proses melengkapkan putaran orbitselama setahun mengelilingi matahari. Sama juga seperti planet-planet,putaran elektron yang teratur pada orbitnya sangat menakjubkan tanpasekali pun berhenti.

P utaran dan pusinganberdozen-dozen elektron menyebabkan ‘lalu lintas’ yang amat sibuk didalam atom yang terlalu kecil untuk dilihat walaupun menggunakanmikroskop berkualiti tinggi. Namun pernahkah kita berfikir bagaimanaelektron-elektron yang berputar seperti sekumpulan satelit,mengelilingi nukleus itu tidak pernah sama sekali berlanggar antarasatu sama lain. Seandainya terjadi perlanggaran walaupun kecil di dalamatom, ia boleh mengakibatkan kesan yang sangat buruk.

N amun sehingga kini tidak pernah ada kemalangan yang terjadi. Semuanyaberjalan mengikut susunan dan aturan yang sempurna tanpa ada sedikitpun cacat celanya. Elektron-elektron yang berputar di sekelilingnukleus tidak pernah berlanggar antara satu sama lain walaupun dalamkelajuan 1000 kilometer sesaat, satu kelajuan yang tidak dapatdigambarkan. Kemampuan setiap elektron mengekalkan laluan masing-masingadalah amat menakjubkan.

P ersoalannya,mengapakah elektron-elektron yang sama di sekeliling satu nukleus adaorbit yang berbeza? Bagaimana ia mampu berputar mengikut orbitnya tanpapernah sekalipun tersasar? Bagaimana ia mampu mengelakkan perlanggaranataupun pergeseran antara satu sama lain dalam proses itu walaupundengan kelajuan yang sukar dibayangkan. Segala-galanya membawa kitakepada satu kesimpulan. Kebenaran yang berada di hadapan kita inimelibatkan unsur yang tiada tandingannya dan juga keseimbangan yanghebat. Ia adalah bukti kesempurnaan ciptaan Tuhan. Dalam ayat 88 surahan-Naml, Allah menyatakan, “Dan kamu lihat gunung-gunung itu, kamusangka dia tetap di tempatnya, padahal ia berjalan seperti pergerakanawan. Begitulah perbuatan Allah yang membuat sesuatu dengan kukuh;sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu lakukan".

A yat ini menjelaskan kepada kita hakikat mengapa atom bertindak danbersifat begitu. Ia adalah kerana Tuhan memberikannya kekuatan dankekukuhan yang tersendiri. Perkataan bahasa Arab pada “memberikannyakekuatan dan kekukuhan” ialah ‘atqana’ yang bermaksud 'bagimenyusun atau mengatur sesuatu benda bagi mendapatkan hasil yang palingsempurna’. Elektron-elektron di dalam atom berputar secara tetap dansempurna mengikut laluan yang ditetapkan oleh Tuhan. Hal ini samaseperti apa yang dinyatakan kepada kita dalam ayat tadi.

A tom-atom itu tidak pernah sama sekali tersasar walaupun sedikit.Apatah lagi apabila kita mengambil kira alam semesta ini, kita dapatmelihat segala yang terbentuk daripada jirim mereput secaraperlahan-lahan mengikut peredaran masa. Ia reput disebabkan olehfaktor-faktor luaran seperti terhakis, pecah dan akhirnya menjadisemakin berkurangan. Namun setakat ini, masih belum ada kerosakanataupun pereputan yang dapat dilihat di dalam atom selain daripadareaksi nuklear yang terhasil melalui perubahan yang sengaja dilakukan.Seperti yang dinyatakan dalam ayat tadi, atom itu diciptakan dalamkeadaan yang sangat kukuh.

Tenaga yang Hebat dalam Nukleus Setiap Atom

N ukleus-nukleus atom terdiri daripada proton dan neutron. Namun, apakahtenaga yang mengikat kedua-dua unsur halus itu dalam nukleus? Itulahyang dimaksudkan sebagai 'kekuatan tenaga nuklear’. Tenaga yangdinyatakan oleh hukum fizik sebagai tenaga hebat yang mengikatnukleus-nukleus atom.

T enaga inilah yangmengikat proton dan neutron seutuhnya. Tenaga ini amat berkuasasehingga ia mampu melekatkan proton dan neutron dalam nukleus. Dalammasa yang sama, ia memisahkan dan mengasingkan kedua-duanya. Sekiranyatenaga ini ada lebih kuasa pengikat, proton dan neutron akan bergabungantara satu sama lain. Sekiranya kuasa pengikat lemah, kedua-duanyaakan bertebaran dan atom akan hancur.

A pabila tenaga hebat dalam nukleus itu dibebaskan, atom akan berpisahdan pecah seterusnya menghasilkan tenaga yang menggerunkan dikenalisebagai tenaga nuklear. Semakin bertambah jumlah proton dan neutron,semakin besar saiz nukleus. Oleh hal yang demikian, semakin kuatlahmagnitud tenaga yang mengikat unsur-unsur halus itu.

P roses pemisahan tenaga yang mengikat proton dan neutron adalah sukarbagi nukleus-nukleus yang lebih besar. Apabila unsur-unsur halus ituterpisah antara satu sama lain, ia akan cuba untuk kembali bersamadengan tenaga yang lebih besar dan kuat, seperti satu spring. Tenagaini dianggarkan 1038 kali ganda lebih besar berbanding graviti. Dalamerti kata lain, beratus- ratus juta lebih besar tenaganya. Selagi manatenaga itu tidak diusik ataupun diubah, ia tidak akan mendatangkankeburukan. Namun dengan adanya campur tangan manusia, ia boleh menjadisatu tenaga yang mampu membinasakan berjuta-juta manusia.

P engekalan Tenaga Dalam Nukleus

T enaga luar biasa yang berada dalam nukleus setiap atom ini padaasasnya berupaya membahayakan berjuta-juta nyawa manusia. Sebenarnya,ia terbentuk melalui dua tindak balas atom yang berbeza. Tindak balasitu dikenali sebagai 'pembelahan' yang terbentuk melalui pemisahanataupun pembahagian nukleus. Manakala 'pelakuran' adalah penggabungandua atom yang berbeza menggunakan tenaga yang kuat. Satu tenaga yangbesar dan menakjubkan akan terbentuk melalui kedua-dua tindak balas ini.

S emasa eksperimen–eksperimen awal teknik pembelahan dijalankan,saintis ‘membedil’ nukleus dalam uranium-235 dengan neutron-neutronpada kelajuan yang pantas. Hasilnya, mereka mendapati satu keadaan yangamat menarik. Setelah neutron itu diserap oleh nukleus dalam atomuranium tersebut, ia menjadi tidak stabil. Pada masa itu, ada perbezaanjumlah antara proton dan neutron dalam nukleus seterusnya menyebabkanketidakseimbangan. Justeru, bagi menyelesaikan ketidakseimbangan itu,nukleus mula berpecah sambil mengeluarkan sejumlah tenaga bersamadengan unsur-unsur halus pada kelajuan yang sangat pantas.

Saintis ‘membidik’ neutron yang bergerak itu dengan cubaan bagi‘menembak’ satu daripada nukleus-nukleus dalam atom uranium. Semua inidilakukan bagi memecahkan satu daripada nuleus-nukleus atom dalamtimbunan atom uranium-235 sehingga pecah berkecai. Semasa ia berpecah,setiap nukleus membebaskan dua ataupun tiga neutron secara purata.Neutron-neutron ini kemudiannya menyerap nukleus-nukleus lain sehinggamenghasilkan tindak balas.

Setiap satunukleus uranium yang baru berpecah akan bertindak balas sama sepertiyang pertama. Seterusnya, satu siri pemecahan nuklear atau 'pembelahan'berlaku. Setelah sejumlah besar nukleus-nukleus uranium berpecah danterbelah, ia akan menghasilkan jumlah tenaga yang amat menakjubkan.

P roses pembelahan dan pemecahan nukleus-nukleus U-235 inilah yangmembawa kepada tragedi Hiroshima dan Nagasaki. Tragedi yang meragutberpuluh-puluh ribu nyawa orang awam. Oleh kerana bumi, seluruhatmosfera dan tubuh badan kita sendiri terdiri daripada atom, apakahyang dapat menghalang atom-atom ini daripada menghasilkan tindak balasseumpama itu. Apakah yang mampu menghalang kemusnahan seperti yangberlaku di Hiroshima dan Nagasaki daripada berlaku di tempat lain? Padabila-bila masa sahaja?

Bayangkan lebihkurang 100 trilion atom dimuatkan ke dalam satu kepala pin, apakah kitaboleh gambarkan bagaimana struktur stabil setiap atom berubahsebaliknya. Justeru, apakah ada alternatif lain yang dapat menghalangnuklear daripada memusnahkan seluruh alam semesta dalam masa yangpantas?

Neutron-neutron sekiranyabergerak secara bebas dalam alam iaitu bebas daripada sebarang nukleusatom, ia akan melalui satu proses yang dikenali sebagai ‘kemerosotanbeta’. Oleh sebab itu, jarang sekali didapati neutron yang bebas dalamalam semulajadi. Ia hanya ada pada tempoh yang sangat terhad. Justeru,neutron yang digunakan dalam tindak balas nuklear dibebaskanmenggunakan cara manual.

T uhan, penciptaalam yang tiada tandingannya ini sudah mencipta seluruh alam semestadengan sempurna. Seperti yang dinyatakan dalam ayat 100, surah Yusuf,“....Sesungguhnya Tuhanku maha lembut pada apa yang Dia mahu.Sesungguhnya Dialah yang maha mengetahui lagi maha bijaksana.” Tuhanmenciptakan atom, ada tenaga yang menggerunkan dalamnya. Tuhan jugamengawal tenaga itu dengan cara yang luar biasa. Dia menciptakan atomdalam satu sistem yang secara semulajadinya tidak mungkin rosak ataupunbinasa. Walaupun segala-galanya yang wujud di alam semesta ini akhirnyaakan berhadapan dengan kepupusan ataupun kebinasaan, atom tetap kekaldengan kukuhnya. Nukleus dan elektron-elektron yang berputar dengankelajuan yang tidak dapat dibayangkan menjadi bukti keindahan dankesempurnaan ciptaan Tuhan. Bukti kuasa Tuhan yang tiada tandingannya.

T enaga Atom dan Pembelahan Nuklear: Satu Keajaiban Al-Quran

Dalam surah al-An’am ayat 95, Allah menyatakan, “Sesungguhnya Allahmenumbuhkan butir tumbuh-tumbuhan dan biji buah-buahan. Diamengeluarkan yang hidup daripada yang mati dan mengeluarkan yang matidaripada yang hidup. Yang memiliki sifat-sifat demikian adalah Allah.Tetapi mengapa kamu masih berpaling?”

I stilah “butir tumbuh-tumbuhan” (alhabbi) dan “biji buah-buahan” (annawa) dalam ayat di atas membawa maksud pembelahan atom. Terjemahan annawamenurut kamus termasuklah ‘nukleus, pusat, nukleus atom’. Tambahanpula, perumpamaan mengeluarkan yang hidup daripada yang matiditafsirkan Tuhan mencipta unsur daripada tenaga yang mati.Mengeluarkan yang mati daripada yang hidup pula boleh dikaitkan dengantenaga mati yang muncul daripada benda hidup kerana atom adalah sesuatuyang sentiasa bergerak. Ia juga disebabkan selain daripada “hidup”, alhayyi juga membawa maksud ‘aktif’ ataupun ‘bertenaga’. Dengan maksudnya “tidak hidup”, almayyit, diterjemahkan di atas sebagai ‘mati’, yang mungkin merujuk pada tenaga.

S aintis mendefinisikan tenaga sebagai kemampuan melakukan pekerjaan.Jirim adalah bahan yang melibatkan semua objek di bumi dan seluruh alamsemesta . Ia terdiri daripada atom dan molekul-molekul yang dilihatbergerak hanya menggunakan mikroskop elektron. Pada awal abad ke-20,Albert Einstein mengeluarkan teori menyatakan jirim mampu ditukarkankepada tenaga. Beliau juga mengatakan kedua-duanya saling berkait rapatpada peringkat atom. Ini boleh dikaitkan dengan mengeluarkan yang matidaripada yang hidup seperti yang disebutkan di atas. Dalam ertikatalain, mendapatkan tenaga daripada jirim yang sentiasa bergerak padaperingkat atom. Tambahannya, perkataan yukhriju membawamaksud ‘menghidupkan’. Ia juga membawa pengertian ‘mengeluarkan’ atau‘memancarkan’ seperti pancaran gelombang elektrik. Oleh yang demikian,istilah yang disebutkan dalam ayat ini mungkin sahaja menunjukkanbentuk tenaga yang didapati daripada atom.

S eperti yang kita tahu pada hari ini, nukleus atom boleh dipisahkandaripada komponen-komponennya. Berdasarkan pada teori Einstein, parasaintis berjaya mendapatkan tenaga daripada jirim melalui pembelahannuklear lewat tahun 1940-an. Kata kerja ‘bagi memisahkan’ padaperkataan faliqu dalam ayat di atas mungkin merujuk pada pemisahan nukleus. Seperti yang kita lihat, tenaga yang luar biasa danhebat dilepaskan apabila proses ini berlaku.


Dipetik dari laman Harun Yahya

Comments

Popular posts from this blog

Kepada pekerja syif macam saya khususnya

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Harry Porter