50 panggilan telefon

Agak kalut sedikit pada hari ini kerana banyak permintaan terhadap saya pada harini. Pagi-pagi lagi dah tak dapat pergi keje. Kena berkejar ke Shah Alam sebab lepastu tak lama kena ambil abang di hospital Selayang nak selesaikan hal dia dengan doktor2 kat situ. Oleh kerana dia takleh jalan saya kena pimpin atau tolak kerusi roda dia. Pagi sahaja lebih kurang 20 call masuk tanya itu ini. Antaranya :-

soalan : fauzy kat mana?
jawapan : pejabat.
komen saya : alasan bila ada di pejabat, orang tidak akan menyuruh saya buat sesuatu perkara seperti memerlukan bantuan. Tetapi pada masa sama akan bertanya hal tersebut untuk menilai keutamaannya jika saya buat yang tu, tangguh kan yang lain kejap. Macam keep safe la. Bukan tak mahu tolong, takut tak mampu nak laksanakan tugas yang beratur nak kena siapkan. Hari ni je da delay projek nak kena design system sebelum masuk fasa analisa. Tips ni saya minta dari pengurus tempat saya bekerja semalam. Sebab saya dah mula terasa beban sedikit demi sedikit di kala saya sedang menjalankan tanggungjawab seperti biasa. Tu tak termasuk nak selesaikan hal pindah hak milik kenderaan dengan pihak ketiga.

Soalan : fauzy, saya mau u punya report sama geran motosikal WNY XXXX sebab pihak insuran mintak. Jumpa u dekat Giant baru caves situ ada Kentucky.
Jawapan : Ok, jumpa kat sana jam 2.
Komen saya : Ini dah cerita tiba2 pasal motor yang sudah 3 bulan tersadai kat bengkel untuk claim insuran atas kehilangan. Waktu ni tengah pandu kereta balik dari Shah Alam. Masa tu hujan lebat jem juga. Tiba2 wiper kereta pula tercabut. Nasib baik la tak tertanggal terus sampai tercicir. Dah berguris cermin depan. Yang peliknya apek ni dah lambat bagi respon untuk claim insuran moto tu. Geram..

Soalan : fauzy, boleh minta tolong tak. Kereta wira kau eksiden semalam. Teruk sampai nak kena 3-4 ribu nak baiki. Sebab insuran tu belum tukar nama lagi. Takpa tak pakai duit kau, insuran aja..
Jawapan : Driver dia ok tak?. Nanti saya uruskan dengan abang saya. Dia kerja. Saya pulak kat PJ ni. Apa-apa nanti saya bgtau.
Komen saya : Baru malam tadi bersembang dengan abang tu. Dia orang susah berhijrah dari kelantan ke perak. Kemudian rezekinya pula ada di KL. Saya pun buka cerita mengenai kejadian abang saya eksiden di susur masuk ke LDP dari kepong. Dia sendiri bgtau, "benda nak jadi, jadi juga". Yep, itu qada dan qadar. Selang sehari iaitu pada pagi ini, dia pula call minta bantuan untuk insuran. Benda yang sama, dia ulang kembali perkataan itu. Cerita lain, dia berhijrah ke KL pun kerja kilang. 12 jam letih sangat dengan gaji yang cukup makan ajer... Sambil tu dia boleh buat part time jual kereta amik komisen sikit. Terasa sungguh dia kata gini. Saya yang kerja pejabat pun kadang2 merungut penat. Inilah tarbiyah dari Allah yang datang spontan malam tu membuatkan saya menjadi insan yang lebih bersyukur.

Comments

Popular posts from this blog

Kepada pekerja syif macam saya khususnya

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Harry Porter