Sedih

Sedih = sad

Dikala aku kembali mengingati nostalgia di zaman persekolahan, semuanya sesuatu yang indah dan tidak mahu meninggalkannya. Bagaimanapun, semua sekadar memori yang terpahat di sanubari. Kebelakangan ni pula aku dengar lagu lama macam Francisca Peter dan Uji Rashid. Sebenarnya aku sekadar ingin berhibur dalam menenangkan apa yang tersirat di minda.

Ingat lagi zaman sekolah dulu, semua nya rajin. Beg tak payah kate la macam bawak bakul isi durian kat belakang. Berat2 pun pikul juga. Makin besar, makin malas nak bawak berat2. Bila da sampai sekolah menengah, pernah aku bawak buku sekeping sahaja. Tujuannya, buku tu akan mencatatkan apa yang dipelajari sepanjang hari persekolahan. Memang hebat, tapi bila suruh hantar buku, pastinya aku terpaksa lari kejap sebab buku ada sekeping kalo hantar karang nak tulis kat mana pula.

Yang pastinya, aku bukan lah budak baik.

Diwaktu petang masa zaman sekolah dulu, padang bola menjadi destinasi untuk menendang bola dan bergaul bersama kawan2. Dari tak sarung kaki sampai le mampu beli sepasang kasut bola. Mula2 takda duit tu yg guna bola getah. Itupun kongsi duit sorang singgit beli bola. Bola getah ni tau2 je la, pakai tak sampai sebulan tendang da pecah. Pastu kongsi lagi. Dulu pakai seluar panjang jer. Aku ingat lagi masa main wakil sekolah, sampai koyak2 seluar. Terima kasih kat mak yang sudi jahitkan seluar. Time ni memang kerap seluar koyak. Biasala, ganas dan aktif sangat.
Ubah, Ubah dan Ubah. Bila da masuk sekolah menengah, sudah mula mencuba guna seluar pendek. Masa tu tingkatan 5. Ye la, bila turun berlatih, semua kawan2 pakai seluar pendek. Aku sorang je pakai seluar panjang pastu lipat sket bagi senang tendang bola. Lama2 aku pun terjebak pakai seluar pendek. Bila kali pertama sarung seluar pendek, rasa gundah gulana dan rimas betul. Tak tenteram hati ni. Aku tak fikir dosa masa tu, cuma rasa geli geleman. Pastu ustaz aku suruh pakai tight kat dalam seluar pendek panjagnya sampai kebawah lutut. Ah.. Aku tetap tak biasa jugak. Last2 aku biasakan jugak ler. Tapi bila main bola kat rumah, aku tak pakai tight pun. Tu ler, makin besar makin banyak dosa. Pas da abes blaja baru le sedar, mula terfikir tentang hikmah. Senang je Allah nak tarbiyah kite. Aku pasan masa main bola waktu petang padang baru lepas hujan. Lumpur2 tu tak kena kaki aku pun, jadi senanglah nak mandi. Sebabnya seluar aku da tutup suma kat kaki. Tak payah guna banyak air nak basuh kat rumah. SubhanAllah.. Pastu barulah aku sedar..

Yang pastinya, aku bukan lah budak baik.

Ok la, sebnar punya sebenarnya adalah cerita tentang kawan2 masa sekolah dulu. Memang banyak berubah. Dari aku sedar yang besar dan jadi kecik, yang kurus da jadi gemuk atau berisi. Yang aku makin kurus. Itu hanya dari fizikal. Nak cerita tentang sesuatu yang menyentuh tatatertib dalam Islam.

Kebelakangan ni aku suka betul duk mencari kawan2 sekolah kat friendster, myspace dan facebook. Tidak lupa juga kat Google pun aku cari juga. Macam2 dah jadi. Ada tu dulu masa sekolah bertudung litup, sekarang dah lain. Aku pun tak faham la. Aku doakan semoga kawan2 aku mendapat hidayah-Nya. insyaAllah.. Allah tu maha penyanyang lagi maha mengasihi.

************************************************************************************

Petang tadi aku diajak oleh rakan ku zubir untuk menemaninya ke rumah terbuka di rumah rakan kerja nya. Aku pun ikutlah. Masa tu aku baru je sampai rumah balik dari kolej. Aku pun ikutlah. Sampai rumah kwn dia, aku pun masuk lah. Aku tengok ada 3 mak nyah yang turut menjadi tetamu. Sampai aku terfikir nak salam ke tak. Sebab aku takut bukan muhrim. Hehe. Aku salam jugaklah sebab dorang tu lelaki yang da celup jadi perempuan. Pakaian dorang memang kalah ler perempuan tulen. Siap dengan labuci nipis nampak dalam. Aku rasa nak gelak jer nampak baju dalam dia. Apela teruk sangat dorang nih. Tak bersyukur langsung. Tanda2 kiamat, Dunia akhir zaman, lelaki menyerupai wanita.

Oklah, kembali ke pejabat setelah lama bercuti. Bila la aku nak bawak sejadah baru ke opis?

************************************************************************************

Kenapa atas motor tadi tiba2 aku rasa nak bulan Ramadhan panjang lagi. Indahnya...!

Comments

Anonymous said…
assalamualaikum..
well..dis is my 1st time bc blog awk..n it seems interesting..
berkenaan dgn pe yg awk ckp tuh mmg btol..sy pon der kwn yg spisis camtuh..tp bg sy kiter x leh la wat x tau n tlg tgk jer kan.kalo x dorng makin menjadi2..
kwn sy yg cam de mslh gender nih bkn islam tp die idop cam org kiter..mungkin berasal dr kelntn n idop dlm msyrkt melayu dr kecik wa die dah biase idop care kiter..kiter puase die pon puase cume x solat jer..raye pon die celebrate siap de bj melayu lg..
sy dah x tau nk nsht die camner..well..ati die kte kne jage gk..nabi kiter pon berpesan kalo nk berdkwh ader care nyer kn..yg penting kite kne tau cuit ati die..
tp kan..ader kwn sy ckp kalo kiter pulau kan dorng mungkin leh mengajar dorng kot..pulau xder bermksd pulau terus..tp pulau yg menunjukkn kiter x ske dgn pegangan dorng yg songsang tuh..pulau sementara..
hmm..tah la..dunia mmg dah hampir ke ujung nyawa..
adeq_fauzy said…
w'salam..

bismillah.
Kerana itulah nak berdakwah ni kena berilmu. Tak kira apa la je yang kita buat mesti nak ada ilmu. Kuih raya sebagai contoh. Tak betul buat tak jadi yer tak..

Bab pulau memulau ni bukanlah cara terbaik. Dan jangan sesekali memuji mereka. Pengelaman saya saksi sendiri maknyah dipukul ramai2 oleh mat rempit sambil budak2 tu marah maknyah supaya jadi lelaki tulen. Tapi mereka pukul lebih kepada seronok2 tapi dalam masa sama nasihat pulak tu. Kalo boleh jangan le ganas sangat.

Minta pandangan ustaz/zah akan masalah ini.

Cara saya mudah, sy akan bergaul dengan orang2 macam ni dan buat perancangan.
"Revolusi baru dalam mewujudkan resolusi pemangkin berpelan."

Tapi saya belum ada kawan nyah2 gini. Kawan yang lembut tu adalah. Tapi masih seorang lelaki. Persekitaran juga penting...

wallahualam..

Popular posts from this blog

Kepada pekerja syif macam saya khususnya

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Harry Porter