Detik Syawal

Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar, walilla ilham.

Pada malam sebelum menyambut ketibaan Syawal, aku dan sekeluarga berkumpul bersama selepas solat isyak untuk bersama-sama melaungkan takbir raya di rumah. Inilah kali pertama dapat bersama walaupun ada 2 beradik lagi tak dapat hadir sebab berada di perantauan. Inilah syoknya aku rasa Ramadhan pada kali ini berbanding sebelum ini. Aku dapat merasakan kemanisan ukhwah sesama mak ayah dan juga abang2(atas aku suma laki) pada tahun ini. Alhamdulillah, ku syukuri nikmat pemberianMu ya Allah..

Malam tu juga semua sibuk lah kemas rumah, Mak dan adik perempuan aku berada di dapur. Yang lain2 buat kerja rumah kemas sikit.

Di pagi Syawal, aku bersiap. Malam sebelum tu aku tidur awal dengan niat nak kumpul tenaga nak bawak kete ke Pahang sebab bali kahri je tak tidur sana. Tapi pejam punya pejam, tak boleh pejam. Asik tersedar jer. Pejam la lagi tak boleh jugak. Pastu tengok jam da pukul 4.30 pagi. Lalu aku berniat nak g masjid solat subuh. Ah ha, sekadar niat pastu sedar2 tengok jam da pukul 7pagi!. Raya kali ni pakai baju melayu lama jer. Tapi cantik lagi sebab jarang pakai. Sebab ada lagi yang lain pulak. Karang tempah lain rasa membazir. Pakai je la apa yang ada. Lagipun masih sempurna.

Kelainan, selepas selesai menunaikan solat sunat aidilfitri Aku, abah dan mak, fahmi, zirah beserta keluarga abang sulung aku isteri, anak bernama aina dan aqila beserta lagi keluarha abang no 2 isteri, anak bernama farrabi dan fazzari berkumpul dirumah. Pagi yang hening, semua menghulurkan tangan memohon maaf. Aku orang pertama menghulurkan tangan sebab aku tak rasa teragak2, lagi tak sabar je adela. Tahun ni macam tahun lepas, aku salam dengan kedua ibubapa tanpa rasa sedih dan bertutur dengan banyak. Aku rasalah, aku da biasa agaknya tiap hari pergi keje memang salam je sebelum keluar rumah. Abah mak pun jawab pendek je, "Abah/mak maafkan".. Cuma giliran Fahmi adik aku ni lama sikit kena nasihat sebab dia degil sikit. Sengih jer masa bersalaman tu. Degil2 pun kira bagus jugak adik aku sorang ni taddarus tiap2 malam sampai ke majlis khatam. Siap ngajo aku qiraat lagi. Inilah satu2 nya adik yg teman aku bergusti.

Tahun ni berjaya memecah tradisi apabila menyambut 1 Syawal di Pahang iaitu tempat kelahiran Ayahku. Sebaik sahaja selesai sesi bergambar(takda pulak gambar kat sini.), suma seperti nama tertera diatas bergerak menuju ke destinasi iaitu di Kampung Sempadan, Lanchang. Tempat pertama kami menziarahi dan membaca yaasin di pusara Arwah atuk sebelah abah aku. Best jugak, bila camni la dapat baca yaasin ramai2 duduk atas canvas. Panas2 pun rasa seronok jer. Nikmat.. Pastu ada la sorang pakcik ni nak pinjam sekeping buku yaasin. Aku pun bagilah. Jadi kami berkongsi sebab tak cukup. Kongsi pun bes jugak. Pepagi lagi Allah da bagi kita peluang beramal soleh. Alhamdulillah..

Rumah pertama dikunjungi adalah rumah Cik Norlia. Ibu tunggal ni merupakan sepupu 2 pupu(macamana da..) kepada Abah aku yang tinggal bersama ibunya Cu Esah(92 tahun). Kampung ni rumah sebijik2 macam banglo tanahnya. Rumah kampung macam biasa aja. Jadi tak de la nampak jiran2 sebab dipisahkan dengan hutan. Memang sunyi sikit, tapi orang ulang alik ke kawasan perkuburan tu meriah sikit agaknya.

Rumah kedua ke pekan kuala Kaung iaitu rumah Mak Lang Me'ah. Anak2 dia bagus. W'pun mak dia da kudung sebelah tangan dan sebelah kaki, masih menjaga maknya dgn sempurna. Tiap tahun aku memang datang umah ni mcm umah cik norlia juga. Abah aku pun da tak ramai sedara kat Pahang ni. Abah aku anak yatim piatu, dan sorang je anak yang ada sebab adik2 beradik lain da meninggal. Teringat pulak masa abah luahkan kekecewaannya kepada Cik norlia dan cu esah pada tahun lalu. "Saya ni dah takda siapa2 lagi, kenapa takda orang yang bagitahu saya kalau ada yang meninggal." dengan nada sedih. Aku tengok pun sedih.

Aku dan keluarga tiba dirumah jam 6 petang. Alhamdulillah, jalan tak jem lancar jer.

Sebnarnya aku ada lagi nak cerita. Nanti la..

Comments

Popular posts from this blog

Kepada pekerja syif macam saya khususnya

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Harry Porter