Berat hati memandang, berat lagi dipikul

Hujan mulai turun dengan permulaannya sekadar renjisan dan semakin aku bergerak ke selatan, ia nampaknya semakin lebat. Hujan itu rahmat, jika tidak dikurniakan rezeki sekalipun ia pasti ada hikmah disebaliknya ; barngkali terselindung tanpa sedar.

Aku mengambil keputusan untuk memakai seluar hujan dan dipakai di stesen KTM bersebelahan dengan Masjid negara. Pada masa itu hujan kelihatan tidak terlalu lebat lalu aku memutuskan untuk terus memulas pendikit motosikal ku ke tempat kerja. Sebaik sahaja melepasi Nirvana, aku ternampak sebuah motosikal yang di tunggangi oleh sepasang suami dan isteri. Kelihatan kaki kecil di atas riba isterinya yang membonceng di bekalang. Rupanya ada seorang anak kecil sekitar umur 3-4 tahun terhimpit diantara kedua orang tuanya tanpa memakai topi keledar. Mungkin untuk mengelakkannya terkena hujan. Aku memotongnya dan melihat lagi keluarga itu, tidak ku sangka ada seorang lagi budak lingkungan umur seperti tadi duduk di bakul sambil menutup kepala dengan tuala; JUGA TIDAK BERTOPI keledar. Bukan apa, tapi sudah banyak kali aku melintasi mayat yang terbujur di bahu jalan di kawasan itu.

Pertama : Aku rasa simpati atas keluarga tersebut kerana tidak berkemampuan untuk menggunakan kereta.
Kedua : Aku rasa geram kenapa anak dia tak dipakaikan topi keledar. Menjaga keselamatan diri adalah dituntut dalam ISLAM.
Ketiga : Aku rasa geram lagi sebab ibubapanya tak berhenti seketika untuk berteduh. Kesian lihat budak kecil kena hujan lebat. Demam karang susah pula.

Cuma situasi ketiga aku tidak pasti kerana mungkin ada sebab sebaliknya keluarga tersebut meneruskan perjalanana walaupun dalam keadaan hujan lebat.

Seterusnya. Oleh kerana sudah terlalu lebat dan bagai bersabung nyawa menunggang motosikal di jalan raya yang kelajuan kenderaan rata-rata 90km/j, aku memutuskan untuk berhenti berteduh buat seketika di bawah satu jejambat berhampiran dengan salak selatan 3 km dari tol Sungai Besi. Perasaan untuk berteduh semakin kuat gara-gara air hujan sudah mulai memasuki baju hujan yang aku pakai.

Setibanya aku di jejambat tersebut, aku melihat satu keluarga juga sedang berteduh. Mataku meliar mencari-cari dimanakah motosikalnya? Ada 6 orang satu biji motor pun takda. "hairan, hairan.." Bisik hati kecilku sebelum memberhentikan motosikal. Sebaik sahaja aku mematikan enjin motosikal, ternampak sebuah van yang di letakkan di bahu jalan. "Oh, itulah yang mereka naiki."

*Adoi, kawan aku datang panggil tadi terus ilang idea nak taip!

Comments

ain said…
tiba2 ja kelakar yg last..bru je syok membaca...
fairuzniza said…
spoiler lah fauzy..
tengah syahdu tetibe tegelak.
adeh..
spoil betoi! :p

Popular posts from this blog

Kepada pekerja syif macam saya khususnya

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Harry Porter