Sunday, January 24, 2010

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Sesungguhnya perempuan yang baik itu adalah yang rendah maharnya…..
Sabda Rasulullah SAW

” خير النساء أحسنهن وجوها أرخصهن مهورا “

أخرجه أبن حبان من حديث أبن عباس


Ertinya : “ Sebaik-baik wanita adalah yang elok rupanya dan yang paling rendah kadar maharnya

” ابركهن اقلهن مهرا “

Ertinya : “ Seberkat-berkat wanita ialah paling sedikit maharnya”

Rasulullah SAW juga bersabda maksudnya :

“Sebaik-baik maskahwin ialah yang lebih rendah “. ( Riwayat Abu Daud )

Dan sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

“Sesungguhnya yang besar berkat nikah ialah yang sederhana belanjanya “.
( Riwayat Ahmad )

Pagi ni aku buka halaqah, aku tertarik dengan tajuk yang macam aku tulis tajuk kat sini. Kadang aku fikir, tak kesian ke wanita kepada lelaki yang kurang berkemampuan tetapi berkeinginan untuk berkahwin dengan si dia. Dan lelaki akan merasa tertekan pada masa yang sama perasaan itu tidak ditunjukkan dan akan mendiamkan diri.

Aku cuba quote kan komen2 yang telah dibalas di tajuk ini.

Apa pula kaitan tanggungjawap seorang lelaki dengan nilai duit hantaran tu? Ikut syariatkah jika nilai wang hantaran tu diletakkan tinggi-tinggi? Lagipun wang hantaran tu nak buat apa sebenarnya? Adakah alasannya kerana sekarang harga barang-barang mahal,maka nilai wang hantaran pun jadi tinggi?

Rasanya tak logik langsung ada kaitan antara nilai wang hantaran dengan tanggungjawap seorang suami dan menghargai sebuah perkahwinan. Sebenarnya nilai wang hantaran tinggi tu lebih menyukarkan perkahwinan untuk dilangsungkan saja. Semakin tinggi nilainya semakin sukar untuk seorang lelaki berkahwin. Tambahan jika ibu bapa letakkan nilai wnag hantaran ikut kelulusan anak. Macam ikut kelayakan jawatan pula, SPM dikelaskan dalam N17 atau N19, gajinya sekian-sekian, Diploma DGA 29 atau DGA32,gajinya lingkungan ini,ijazah pula DG 41 atau U48 gajinya banyak ni, MA (master) gaji lagi tinggi dan PhD pula gajinya begini...

Agaknya kebanyakkan (bukan semua) ibu bapa sekarang ikut standard nilah dalam meletakkan nilai hantaran anak perempuannya...

Melalui pengamatan aku, ianya memang sudah pun terjadi dan sudah menjadi trend masakini.

saya setuju dgn kata2 air mata kasih.. xde kaitan pun seseorang lelaki dengan nilai hantaran... bagi saya hantaran yg tinggi tu trend saja, makin banyak makin tinggi la nilai status seseorang wanita.. KONON NYA... AGAKNYA LA kesian org dulu2 kan.. berapa mahal sgt la hantaran orang tua kita, tapi kita lihat kebahagian mereka yg tiada tolok bandingan.. nilai hantaran yg tinggi tidak menjamin kebahagiab rumah tangga.. pesan buat semua: jangan la materialistik sangat... hidup ini hanya sementara dan dunia ini hanya pinjaman. penuhkan la dengan amal ibadat

Ini saja aku dapat kongsi.

2 comments:

Anonymous said...

mm..btul tue...saye setuju..bg sy sbgai org pmpuan pun, nape nk ltk tinggi2.. saye paham mak n ayah pmpuan nak yg terbaik utk mereka.. tp kalu tue da kemampuan org lelaki tu, kite terima jela.. tp ramai org yg akan pengaruh pemikiran si gadis tue.. " duit hantaran tue la nk uji kesanggupan lelaki tue, duit hantaran tue la nk jamin ms depan ko" n wat so ever la.. tp bg aku la kan, yg penting tue utk membina sebuah masjid tue, perkara n niat tue dah baik, nape perlu lg di susah kan hati pasangan yg nak berkawen tue...org tue nak kawen bina hidup bersama, yg org2 luar tue yg sibuk2 ckp tue nie smua.. bagi aku, org2 luar tue doakan je la kebahagian mereka yg nak berkahwin... bukan asak2 kan mereka dgn perkara yg belum pastui terjadi.. macam yg akuj kate tue kan la.. " nanti hantaran sikit, mcm mane, laki tue x appreciate ko.." ke dua " nanti laki tue ingat senang2 je dpt kawen ngan ko".. Pergghh.. kdg2 aku x paham manusia nie.. dia tuhan ke dpt menilai hatiu seseorg lelaki yg bg hantaran rendah.. dan aku tahu "org materialistik" pun x kan paham pemikiran aku.. mesti kate ala, sekali dalam seumur hiduup..ape slh nak hantaran tinggi.. memang btul x slh, tp kalu tue dah yg menyebabkan proses nk kawen tue lmbt, x ke menangguh kan sesuatu yg dituntut tue.. kan anak2 buat hal,buat maksiat amacam.. benda baik nk ditangguh2..smata2 nk di pandang tinggi oleh seseorg.. bg aku biar aku dipandang tinggi oleh Allah dr aku nk dipandang tinggi oleh manusia.. aku cite nie bukan ape, bile aku sendiri pun setuju pihak lelaki nk bg aku duit hantaran rendah, akak aku sendiri sound aku..ko nak ke whole family gelaks kan ko..? aku diam je tnpa berkata sdg kan hati nie bgai di siat2 oleh kate nye itu.. rendah sgt ke nilai aku kalu hantaran rendah yg aku terima..dah itu rezeki aku kan.. manusia2.. senang2 digelap kan hati itu utk duit.. family sendiri tue yg ckp..bg aku, kamu smua di luar sane tue, doakan jela kebahagian mereka y nk berkahwin.. jgn sesekali mengandai kan perkara2 negatif atau yg tidak elok..sbb tue smua boleh jadi DOA.. bg aku, nasihat dr hati ke hati tue yg penting utk di jadi kan pedoman yg akan dtg... nasihat tue penting bukan mengondem... kan pening2 org yg nak kawen tue buat hal, x ke pening mak ayah n family...wallahualam..sekian..

Anonymous said...

Boleh tanye soalan.siapa yang lebih berhak pegang duit hantaran itu!