Sebenarnya rindu

Malam tadi aku cuba meluahkan seperkara yang aku rasa sudah terlalu lama dipendam. Perkara itu satu sahaja, iaitu rindu. Aku rindu saat masa lalu bergurau senda, hidup semacam indah keluarga yang subur dengan kasih sayang sekalipun dialam maya. Hidup tanpa sempadan, tapi batas amat dititik beratkan.

Aku luahkan pada beberapa hamba Allah. Nampaknya yang betul-betul faham adalah ustaz dan kak Wahida sebab mereka melalui sama seperti apa yang deria aku rasa, dengar dan alami. Aku rindu saat lalu walaupun aku hingga kini agak kurang pasti bilakah ianya akan terjadi semula. Hampir 4 tahun aku bersama halaqah.net yang sentiasa memenuhi ruang hidup yang penuh keceriaan. Ingat lagi suatu masa dulu dimana sering mengungkapkan "moga sihat dan ceria". Namun nampaknya agak tidak kelihatan. Apa sebenarnya yang telah berlaku kepada diri aku? ringkas dan mudah aku dah nampak sesuatu yang tidak biasa.

Aku mencari konklusi, adakah penambahbaikan adalah boleh merubah segalanya. Bagi aku, inilah dikatakan revolusi. Manusia itu sendiri tidak kekal didunia ini. Maka segala yang terjadi itu merupakan fitrah dan aku harus menerimanya atau erti kata redho. Moga Halaqah.net terus sukses dan dipacu di landasan Al-Quran dan Sunnah..

********************************************************************************

Kepincangan remaja masakini, beberapa pihak sering menuding jari. Aku tergerak hati untuk merakamkan kata2 penting dan ditulis disini untuk peringatan bersama. "Dirumah, cikgu kepada anak itu adalah Ibubapa. Apabila keluar rumah dan ke sekolah, gurunya pula adalah cikgu nya. Tamat sesi persekolahan anak tersebut akan keluar ke kampung-kampung. Maka cikgu nya adalah ketua kampung(difahamkan pemimpin), dan apabila keluar ke negeri lain, guru mereka adalah pemimpin. Maka apa yang ingin dibentuk adalah dari kepimpinan. Selagi mana ia tidak mengikut corak Islam, masakan mungkin ianya mampu menjaga sahsiah anak-anak mudah masakini".

Rentetan dari apa yang aku fahami disini, aku membuat sedikit konklusi. Mudah sahaja, dari ibubapa lagi pendidikannya sudah lemah. Bagaimana yang lain2? itulah realiti kehidupan masakini. Dipalit dengan keindahan dunia yang bersifat sementara. Peranan adalah perlu diwujudkan bagi setiap individu. Bukan keseorangan sahaja.

******************************************************************************

Lepas isyak aku ke Rawang kejap mencari rezeki.. InsyaAllah..

Comments

Popular posts from this blog

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Harry Porter

Kepada pekerja syif macam saya khususnya