Biasa saja dan Kalimah

Kebelakangan ni aku rasa agak serba tak kena, dan kadangkala aku rasa hidup ni semakin kurang isi-isi penting.

Sabtu lepas, aku dikejutkan dengan berita kematian anak kepada sepupu aku. Umur sekitar 1 tahun lebih, anak bernama Rafi Adam telah kembali ke Rahmatullah pada jam 4 petang pada hari tersebut. Sebelum tu ada dikhabarkan dengan penyakit demam panas yang dialaminya. "Usah ditangisi, sepatutnya perlu rasa bersyukur kerana anak ini pasti ke syurga." Kata ustaz yang membaca doa selepas jenazah selamat di kebumikan.

Jenazah siap dimandi dan dikafankan di Sarawak dan dibawa pulang dengan keranda kedap udara. Apa yang pasti aku melihat keranda terpaksa dibuka dengan menggunakan skru. Kemudian, ada satu lagi lapisan kepingan logam yang di gam untuk menutupi keranda tersebut. Di dalam keranda terdapat kusen, pasir dan sudah tentu jenazah yang telah di kafankan. Aku fahamkan banyak prosedur terpaksa dilalui untuk membolehkan jenazah dibawa terbang balik ke Melaka. Alhamdulillah, segala urusan dipermudahkan Allah swt...

Tadi aku dapat sekeping mesej dari ibunya(sepupu aku) "Salam ucapan bbyk time kasih kepada semua yang banyak membantu, mendoakan dan memberi dorongan dari saat Adam sakit sehingga adalam selamat kembali ke pangkuan Allah. Adam anak yang sangat membahagiakan kami kehidupan kami. Anak yang baik. Anak yang dilindungi + dirahmati Allah.. Kami redha kerana kami tahu dia telah dijanjikan syurga. Moga kami dapat berjumpa Adam disana nanti".

**********************************************************************************

Isu kalimah Allah ni, merupakan isu terkini. Pelbagai pendapat kerana pemikiran manusia ini pelbagai ditambah lagi dengan hujah2 dan dalil yang meyakinkan. Cukup mudah jika kita meleraikan dari konteks pemahaman dan tauhid.

Untuk mukmin :
[1]
Katakanlah (wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa;
[2]
"Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat;
[3]
"Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan;
[4]
"Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya".
Surah Al-ikhlas.

Terdapat pendapat yang mengatakan bahawa tiada masalah kalimah tersebut digunakan oleh agama Kristian. Walhal kalimah tersebut telah pun digunapakai oleh agama lain sebelum ini.

Untuk Kristian :
Tuhan mereka ada 3 iaitu trinity
Tuhan terbahagi kepada 3 jenis : Tuhan bapa, tuhan anak, dan tuhan holy spirit.
Dalam bible ada tertulis mengenai tuhan ada hidung, mulut dan boleh letih lepas menciptakan bumi.
Tuhan mati dan hidup semula.(tuhan boleh mati ker?)

Oleh itu, pemahamannya amat berbeza untuk orang Islam dan juga kristian.

Comments

Popular posts from this blog

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Harry Porter

Kepada pekerja syif macam saya khususnya