Aplikasi kelainan

Baru-baru ini ana ada menghadiri sebuah bengkel penulisan novel di KL. Harap dapat kongsi sedikit ilmu yang melekat kat kepala ni kepada kesemua pembaca blog. Menulis ni adalah suatu perkara yang memerlukan sebuah pencetusan yang kritis. Namun ia tidaklah sebati dengan jiwaku. Tapi bila teringat balik tentang kelebihan yang Allah taala berikan kepada teman(saja tukar pula bhs perak) ni membuatkan teman berfikir panjang. Teman biasa buat kerja programming, lukisan vektor dan imaging skill. Secara jujur teman katakan tak pandai pun nak menulis blog apantah lagi menghasilkan novel(dengan izin Allah dapat juga memiliki sebuah novel sendiri).

Teman berfikir tentang aplikasi dalam diri. Dimana aplikasi kelebihan yang teman ada ditempat yang lain pula yakni pada bentuk penulisan yang baik. Teman lihat pada bahasa programming teman perlukan sebuah idea utk menggerakkan penjanaan web. Teman sentiasa memikirkan supaya apa yang teman buat adalah mengikut citarasa ORANG LAIN. Teman perlu menjadikan apa yang teman buat itu "smooth". Apa sahaja yang dicipta, sudah difikirkan utk mencetus sebuah kelainan.

Bengkel yang teman sertai kali ni betul-betul membuatkan teman berfikir panjang. Teman terasa kenapa lemah dalam mencetuskan sesuatu perkara baru, yakni bidang yang berlainan. Teman seorang yang fokus. ya, terlalu fokus boleh memperbodohkan diri sendiri tanpa disedari sebenarnya. Jadi, fokuslah dengan berhemat dan berpada-pada. Kalau tulis novel, sampai waktu solat berhenti la sekejap.

Kita lihat dimana apa-apa yang kita buat, cipta adalah sesuatu yang asli. Asli bermaksud adalah hak kita sendiri yang orang lain tak boleh ciplak/tiru. TApi boleh pakai ke orang-orang begini? Dan itulah Al-Quran, Allah ciptakan untuk manusia gunakan sebagai panduan di dunia. Dan dengan panduan itulah, kita dapat hasilkan apa sahaja yang kita lihat didepan mata kita sekarang. Begitu karya agungnya mukjizat yang diturunkan oleh Allah tu boleh guna sepanjang zaman.

Jadi, kita cuba guna pendekatan untuk berlapang dada dalam membaca blog teman yang tak seberapa ini. Cuba gunakan kelebihan ditempat yang pelbagai. IA tidak memudaratkan melainkan kita sendiri yang menyalahgunakannya. Contoh kau orang terer main keris, kemudian pergi bunuh manusia yang tak berdosa yang tak pandai nak guna keris. Dan dari ini, ana telah berfikir utk mengaplikasikan kelebihan yang ada utk dipelbagaikan cabangnya. Sebab kita tak nampak dimana yang sesuai utk kita memahami rentaktiviti kehidupan didunia. Ingat, dunia adalah tempat kita utk menjana amalan sebagai bekalan diakhirat kelak. Allahua'alam...

Comments

Popular posts from this blog

Kepada pekerja syif macam saya khususnya

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Harry Porter