5 Perkara Indah Disebut

Nabi Muhammad s.a.w pernah mengingatkan umatnya tentang lima perkara iaitu :

Jangan sebut-sebut dan nampak-nampakkan keaiban atau keburukan diri orang lain.

Kegelapan hati ditokok dengan ransangan syaitan selalu menyebabkan diri kita menyebut-nyebut kesalahan dan kekurangan orang lain. Kita terdorong melihat keaiban orang sehingga terlupa melihat keaiban dan kekurangan diri kita sendiri. Bak kataorang tua, "kuman seberang lautan nampak, gajah di depan mata tak kelihatan". Islam menuntut kita melihat kekurangan diri supaya dengan cara itu kita dpaat memperbaiki kesilapan dan kekurangan kita. Menuding jari mengtakan orang tak betul sebenarnya memberikan isyarat bahawa diri kita sendiri tak betul.

Ibarat menunjuk jari telunjuk kepada orang; satu jari arah ke orang itu tetapi 4 atau lebih lagi jari menuding kearah kita. Bermakna bukan orang itu buruk, malahan diri kita lebih buruk daripadanya. Oleh sebab itu, biasakan diri kita melihat keburukan atau kekurangan diri kita sendiri. Jangan dok sebuk jaga tepi kain orang lain, kain sendiri terselak.

Moga kita semua terselamat dari bisikan syaitan yang memang sentiasa mengatur perangkap untuk menjerumus kita ke dalam api neraka.

Comments

Popular posts from this blog

Kepada pekerja syif macam saya khususnya

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Harry Porter