Harry Porter

Salam ceria kepada sahabat-sahabat seperjuanganku yang menegakkan agama Islam bersama.

Zaman modenan nampaknya sering mengelabui mata manusia-manusia yang sering sahaja menjadi bahana kelalain, kerugian dan kebodohan(3k) yang berpanjangan.

Baru-baru ini lahirla sebuah novel yang dirasakan hebat dan termasyur. Tapi adakah kita merasakan ia begitu betul-betul hebat? Itu dia harry potter. Cerita mistik yang penuh dengan keajaiban. Apa yang dikesalkan adalah segelintir muslim yang hanya berusaha mendapatkan senaskah buku yang tak berfaedah itu. Inilah suatu daripada bentuk kepuasan yang tak disedari keburukannya.

Kedai buku pula secara gila-gila menjual buku yang penuh dengan 3K tadi. Berpusu-pusu la manusia mendapatkannya. Cuba kita alihkan pula pandangan mata kita kearah kedai sebelah. Itulah dia kedai yang menjual kitab-kitab dan ilmu berunsurkan kefahaman Islam. Sedih, pilu dan terluka dek kelopongan dari buka kedai sampai tutup kedai. Yang menyedihkan ini adalah kebiasaan sebenarnya. Itulah jika dilihat keinginan segelintir muslim pada harini yang lebih kepada suatu bentuk yang penuh dengan khayalan.

Jika kita minat utk membaca sebuah cerita, tidak kurang hebatnya cerita mengenai kisah para nabi dan para sahabat dalam bentuk perjuangan(JIHAD! JIHAD!!, JIHAD!!) dan cara hidup berlandaskan Islam. Banyak kisah dan tauladan yang baik yang boleh diikuti. Sihat untuk dibaca dan diamalkan dalam kehidupan seharian. Anda boleh cuba mendapatkan satu jika tak percaya. Siapa lagi nak mempercayai kandungan Al-Quran kalau bukan orang islam sendiri. Apakah kita tak sedar? bangunlah wahai sahabatku-sahabatku diluar sana.

Tidak salah untuk kita membaca atau berhibur. Cuma kita perlu beringat setiap perkara mestilah mempunyai keseimbangan tertentu supaya kita tak terjerumus kearah 3K tadi. Apa yang di harapkan adalah memperkasakan ilmu-ilmu yang berfaedah dan bermanfaat. Lillahitaala. salah dan silap harap dimaafkan.

Comments

p-pa86 said…
Salam...kenapa mesti Harry Potter??!! why don't you choose other books...when other books were published why don't you write about its' stupidity???!!!!!!!
Anonymous said…
what about star wars? people tend to rush for the book when it was out for sale.

and what about lord of the rings?

are they 'academically' teach u bout life n manner?

n bout ur poster of u being the 'superman'...what about it?

y must harry potter being highlighted in ur entry?
Anonymous said…
so u refer to my superman art.
actually that's my art assignment in computer graphic. I think you know what's it. So you dont have to make it as your reference to blame my posting. i wrote by my suggestion.

you already know the others, so thats your point to make it as a fault. Thanks for comment.
Anonymous said…
sorry but i didnt know that was ur assignment. i'm refering to the pic because i saw it in ur friendster's account.

anyway, do i know u?
Anonymous said…
really not.
we just met right.
salam ukhwah..
where's ur blog, may i see it.
i will drop a comment too. hehe
Anonymous said…
i'm not a blogger so u wont get the chance to leave ur comments in mine.
Anonymous said…
thats right?
takpe. saje jer...
Wan Syahida said…
salam, adeq fauzy..

benar tentang komen tu. masyarakat amat kurang meminati buku2 ilmiah serta buku2 agama. bukan setakat buku2 ilmiah dan buku agama je, malahan buku2 yg bukan ilmiah pun mereka tak baca. tak kira buku apa. kita semua sedia maklum yg rakyat malaysia kurang berminat membaca.

tapi ada sesuatu yg mengecilkan hati saya dengan entry adeq fauzy tu. saya sendiri pembaca kepada siri2 harry potter (HP) ni. tentunya pembaca2 HP yg lain berasa begitu juga. termasuk orang2 yg komen kat atas ni...

benar ia memakan masa kita kerana nak baca buku tu bukannya kejap. ia juga membazir wang. buku2 lain yg lebih berfaedah tak dibuka dan dibaca pula. sememangnya ia membazir dan sia2 spt yg awak katakan. tentunya lebih baik jika kita membaca kisah2 nabi dan sahabat2 nabi.

tapi, saya suka nak lihatnya pada pandangan yg positif. dengan adanya buku2 yg bestseller begini, ia sedikit sebanyak menarik minat manusia membaca. bagi orang2 yg asalnya tak suka membaca, buku cerita HP boleh dijadikan batu asas kepada minatnya memegang buku. dan moga2 seterusnya membawanya lebih berminat memegang buku2 lain pula. dan seterusnya membawanya lagi membaca buku2 ilmiah... seterusnya buku2 agama...

boleh jadi hikmahnya pelbagai tapi kita yg terlalu sering menutup fikiran kita. kita jika ingin berdakwah, perlu dengan cara berhikmah. jika kita ingin menarik orang lain mengikut cara kita, maksud saya dengan turut membaca buku2 yg berguna dan berilmiah, kita perlu mengambil hatinya dahulu dan mengambil berat akan minatnya. tackle lah dia dengan buku2 seperti HP dan seterusnya bawa dia minat kepada buku2 yg berilmiah pula.

jika saya telah memiliki anak pada suatu hari nanti, saya tak akan menghalang anak saya membaca HP. sekurang2nya ia membangkitkan minatnya membaca dan seterusnya dia mula mengajak saya ke kedai buku. dalam masa yg sama saya boleh turut menghadiahkannya buku sejarah mengenai sahabat2 nabi dalam keadaannya yg seronok tatkala memperoleh buku HP yg baru. nak tackle perlu slow2 dan lihat pada minat orang tu juga...

jadi, janganlah kita memandang rendah dengan buku2 sebegini kerana kemungkinan ia boleh membawa kepada kebaikan yg lain. maaf kerana komen ini begitu panjang... saya sekadar ingin meluahkan pandangan peribadi. don't take it personally coz I didn't. harap kita boleh sama2 saling berpesan2 serta memberi nasihat2 yg bermanfaat. apa pun, saya turut juga akui yg kita perlu lebih banyak meminati buku2 agama dan berilmiah. cuma buku2 cerita sebegini tidaklah harus kita terus ketepikan dan dipandang rendah sebagai sesuatu yg benar2 salah utk dibaca. wassalam.. maaf jika ada tersalah kata....

Popular posts from this blog

Kepada pekerja syif macam saya khususnya

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?