Hidupku

Salam alaik..
maafla, harini posting lebih kepada peribadi. sebab tak tahu nak luah kat mana lagi cita ni..

Semalam genaplah satu bulan 2 minggu aku bekerja di server farm/datacenter Malaysia Technology Development Center(MTDC)-UPM. Berbagai perkara baru dapat aku belajar. Dari kosong, aku corakkan sedikit demi sedikit pengetahuan dalam bidang networking ni. Mula-mula masuk dulu rasa pening jer. Tengok buat configuration, ping sana sini trace cable, tape backup, server type, rack type, open zone switch, external punya, router yang besar, server tukun lembab, raid/scsi data, SAP dan firewall cisco yang aku tak pernah tengok seumur hidup depan mata dan juga server beharga lebih dari sejuta yang hanya sebesar 1m x 1m. Ditambah dengan kesejukan bilik server. Sekarang ni rasa da ok sikit sebab da biasa dan tak pakai baju sejuk lagi..

Dan sekarang aku pun sudah semakin memahami kerja-kerja di dalam ni. Mujur kerja aku ni mudah, tak pening nak fikir buat pelik-pelik macam programming(padahal aku majoring programming). Tapi apa yang aku kurang gemar ialah keadaan aku disini. Aku merasakan fikiran aku semakin hari semakin lembab. Aku rasa aku tak leh nak suite dengan pekerjaan ini memandangkan aku ni lebih kepada art dan juga software development. Mula-mula aku masuk sini pun aku da sedar aku ni dah terpesong dari apa yang aku belajar. Aku tak pertikaikan, rezeki Allah ada dimana-mana. Ada hikmah dengan apa yang aku lalui sekarang. Terutama pendapatan yang baik dan pekerjaan yang mempunyai terlalu banyak masa terluang yang membuka aku ruang utk menulis dan membaca perkara-perkara ilmiah berkaitan ilmu agama. Sebelum ni aku sentiasa sibuk dengan hal-hal perkomputeran. Alhamdulillah, inilah hikmah. Dan hikmah lagi, yang bestnya manager suruh aku devlop satu sistem entry untuk company ni dan juga web rasmi berteraskan web application. Tentulah open source yang aku guna. Semua tak nak buat, meh aku memang tengah tunggu je ni..

Tup tap aku kira tentang masa yang aku peruntukkan hanya di depan pc sahaja ialah sekitar 14 - 18 jam sehari. Jangan salah faham..., hanya Allah dan aku sahaja yang tahu apa aku buat depan pc. Memandangkan aku ni kerja yang perlu stay lama, tiada senaskah Al-Quran di ofis ni bukanlah alasan untuk aku tidak membaca dan mengamalkannya. ya, inilah teknologi. Aku baca melalui pc sahaja dengan penuh tatatertib. Cuma bezanya aku pegang mouse, tapi tidak naskah. Hari cuti barulah aku berpeluang memegang Kalam Allah di rumah dengan penuh bahagia membacanya.. oh mukjizat yang kekal..

Sekarang dalam perancangan adalah menulis novel seterusnya. Kepada Allah aku memohon keredhaan dan kurniakanlah ilham kepada ku untuk menghasilkan novel berbentuk islamik demi agamaMU ya Allah. Aku pun da mula buat kajian yang akan dimuatkan didalam novel akan datang. InsyaAllah, dengan izinya aku ingin tamatkan novel ni pada tahun greek 2007 ini juga. InsyaAllah..

Comments

Popular posts from this blog

Kepada pekerja syif macam saya khususnya

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Harry Porter