H1N1

Baru-baru ini dunia dikejutkan dengan penyakit baru yang di gelar selsema babi atau bahasa omputihnya swine flu. Selepas dikejutkan dengan Japanese Encephalitis (JE) dan virus Nipah yang disebarkan daripada babi, demam Coxsackie, Sistem Pernafasan Akut Teruk (SARS), kini selesema babi menjadi ancaman terbaru penduduk negara ini.

Allah SWT telah tunjukkan bahawa ada hikmahnya kenapa Babi itu diharamkan bagi orang2 Islam. Ada diantara dari kita mungkin tidak perasan akan hal ini. Virus merbahaya ini menjadi ancaman kesemua penduduk di dunia. Sekaligus mesej tentang keburukan babi itu disampaikan.
Mesir telah mengarahkan untuk membunuh kesemua babi yang kira-kira 250,00 ekor didalam negara mereka. Tindakan berani ini tiada belas kasihan kerana ia melibatkan ancaman kepada manusia.

Di Malaysia, kehadiran virus H1N1 ini pernah dikesan secara tidak langsung menerusi kehadiran antibodi spesifik terhadap virus tersebut.

Kehadiran virus H1N1 tersebut dikesan menerusi suatu kajian pemantauan yang dijalankan menerusi projek kerjasama antara UPM dan Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) pada tahun 2005-2007.

Kajian tersebut mengambil lebih daripada 700 sampel sera dan cecair kerongkong telah di ambil daripada babi yang diternak secara komersial di Semenanjung Malaysia.

Menurut Dr. Abdul Rahman, hasil kajian menunjukkan sebanyak 12 peratus daripada babi tersebut didapati positif bagi antibodi terhadap virus H1N1.

Namun, ujian pengasingan virus dari sampel cecair kerongkong gagal mengenal pasti kehadiran virus babi H1N1.

Apakah kerajaan Malaysia masih mendiamkan diri? Hapuskan je la babi-babi yang ada kat malaysia nih.

***********************************************************************************

Tadi aku baru potong rambut. Potong sendiri je tengok cermin. Memang senget2 tapi nak buat camana. Tukang potong sibuk pula arini.

Petang tadi aku main bola. Kemudian nampak ada 6 orang budak muda yang aku tak penah nampak dalam kampung ni main sama. Lalu aku bertanya kat sorang tu. Rupanya diorang suma pelajar UIA. Tinggal menyewa kat kampung ni. Aku rasa macam suka pulak. Sebab rasa macam ada jugak kawan student kat sini. Boleh la nak tukar2 pendapat. Dan yang paling penting nak tanya dorang nak internet ke tak.. hehe

Comments

Popular posts from this blog

Kepada pekerja syif macam saya khususnya

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Harry Porter