Tempahan kejayaan melalui derita

Sejenak aku berfikir, adakah mustahil untuk aku meneruskan kajian dengan menggunakan peralatan baru. Adakah mustahil untuk aku berjaya memudahkan kesemua yang aku perlu tempuhi. Adakah mustahil untuk aku menggarapnya. Yang hanya aku perlu katakan ialah TIDAK.

3 hari yang lalu, aku dan sahabatku pergi ke Plaza Lowyat di KL. Dengan harapan ingin mencari router baru yang jauh lebih murah dari router yang aku gunakan sebelum ini. Dengan kos yang rendah, aku terdedah kepada risiko mutu dan kebolehupayaan router tersebut. Dan dengan jaminan yang lebih pendek, iaitu setahun sahaja apa2 kemungkinan boleh terjadi. Ditambah lagi dengan kurangnya kajian dan pengalaman dari orang lain untuk dijadikan bahan rujukan, bakal menyukarkan lagi kajian aku pada kalini. Namun, hanya aku perlu katakan ialah YA, Aku mesti teruskan.

Aku pasti boleh buat.

Alhamdulillah, setelah 2 jam berhempas pulas, pada ianya selamat di "flash" kan perisiannya dengan menggunakan perisian pihak ketiga iaitu DD-WRT versi 24 SP1. Memang merumitkan sehingga sampai satu tahap aku kebuntuan. Dengan doa dan usaha, aku istiqamah dengan apa yang aku dah mulakan.

Aku pasti kerana aku yakin.

Tak ramai yang tahu mengenai teknologi mengubah perisian2 wireless. Yang tahu, plug in dan terus guna. Jadi tak perlu nak fikir lanjut.

************************************************************************************

Semalam aku pergi bermain bola pada jam 9 malam. Dengan keadaan padang yang agak gelap kerana kerosakan lampu, bagai nak peninglah duk mencari bola. Ditambah lagi dengan keletihan mengejar dan menendang bola. Aku banyak melepaskan peluang menjaringkan gol sekaligus mengecewakan pemain lain dalam pasukan masjid An-nur.

Gambar disebelah adalah akibat diterjah dari hadapan(dalam keadaan berlaga kaki sama kaki). Tapak kasut pemain tersebut mengenai tulang kering di kaki kiri aku. Inilah kali pertama aku mendapat luka yang mempunyai radius yang agak besar. Kalau sebelum ni kecil2 aja. Kat bawah ni la antara rupa tapak kasut bola. Yang tajam2 tu lah yang kena kat kaki aku. Bagi yang tak biasa, memang agak menyeramkan. Tapi bagi aku, itu perkara biasa dan tidaklah terlalu sakit. Lagipun perlagaan tersebut bukan lah niat jahat, ia tidak disengajakan. Inilah sahaja sukan yang aku main dari kecil sehinggalah sekarang. Aku mempunyai kenalan yang ramai pun dari sukan ini.

Esok aku perlu pergi kerja. Dan perlu keluar ke subang pula.

Harini bagher sms aku bertanyakan tentang wireless. Tempoh hari dia berubah fikiran, harini dia berubah semula. Selasa ni nak pergi mengusik dia. hehe..

Comments

adham said…
salam akh,

besalah, bukan men bola namenye kalau tak tseliuh n sakit sana sini.. hehe..

wah, leh la kite berentap nnt ye.. :)

Popular posts from this blog

Kepada pekerja syif macam saya khususnya

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Harry Porter