Komunikasi tergeliat

Pada sabtu lalu, rakan kerja ku mohd ridzuan telah kembali ke rahmatullah selepas hari diberikan rawatan di hospital. Sama2 kita sedekahkan Al-fatihah kepadanya. Pemergiannya meninggalkan seorang isteri tercinta yang baru dinikahinya tidak sampai setahun.

Selepas tamat pengkebumian jenazah di kajang, aku terus pulang kerumah. Dalam perjalanan pulang, aku rasa tergamam dan sedih kerana aku merasakan dekat dengan kematian. Sekali lagi aku diuji semasa melalui jalan di hadapan bangunan Sapura di The Mines. Seorang penunggang motosikal maut dan di selimuti oleh plastik hitam. Kelihatan darah merah masih mengalir ke bahu jalan..

Innalillah wainnailaihirojiun..

**************************************************************************************

Baru-baru ni aku mendapat seorang lagi pelanggan wireless yang baru. Namanya Bagher, seorang warga Iran yang menuntut di UIA peringkat PHD. Dia baru 3 bulan disini, dan perlu menghabiskan 5 tahun untuk tamat pengajian. Dia tinggal menyewa di sini bersama seorang isteri dan juga seorang anak kecik yang amat comel. Bulat mata anak pak arab nih. Geram aku tengoknyer.. MasyaAllah..

"MasyaAllah" adalah suatu ungkapan yang sering digunakan oleh Bagher dan rakannya Muhammad. Aku diberitahu oleh Muhammad yang orang Malaysia ini menyebut MasyaAllah kerana melihat benda yang buruk sedangkan maksudnya lain. Tergelak seketika. Aku cuma terangkan perspektif masyarakat di Malaysia yang tidak jelas akan penggunaan kalimah tersebut.

Masa duduk2 tu isteri Bagher hidangkan minuman jus oren(made in Malaysia yer). Aku lihat rumahnya terurus biarpun masih ada lagi barang didalam kotak yang masih belum dipunggah. Bagher dan Muhammad tinggal berjiran dan masing2 sudah berkahwin. Aku ingat bujang lagi. Sebab pak arab ni muka hensem jer. Awet muda kot..

Pastu tiba2 ada ym kawan dia popup kat skrin laptop gambar obama. Aku pun tanyalah "kawan awak suka obama ker?, kenapa tak letak gambar perdana menteri awak ahmadinejad?". Dia pun terangkan mengenai pemerintahan ahmadinejad disana. Bagher merupakan puak sunni yang sentiasa ditindas dan tidak diperlakukan adil oleh kerajaan yang dimonopoli oleh puak syiah. Dia juga terangkan rakyat Malaysia mungkin memandang Perdana menteri mereka itu seorang yang bagus tetapi sebaliknya lain yang berlaku. Sehingga dia menceritakan betapa sukar hendak jalankan aktiviti keagamaan, pembinaan masjid, majlis rasmi dan lain2 yang berkaitan dengan amalan ahli sunnah. Dari air mukanya tampak yang begitu ikhlas dia menceritakan pengalamannya di tanah air mereka sendiri. Aku tumpang sedih je la..

Aku suka bila dia cakap "Orang Iran selalu melanggar peraturan." Sebab tadi dia cakap gitu pada sudut positif. Dan pada masa yang sama dia cakap puak syiah selalu langgar peraturan dari sudut negatif.

Selepas sembang2, aku semakin mengetahui dunia luar sedikit demi sedikit. Mungkin Bagher dan kawannya adalah insan yang pertama aku kenal sebagai orang luar(foreign) yang aku perlu hadapi secara berdepan. Dialog mereka pun lembut2 suka senyum pastu selalu sebut MasyaAllah pastu senyum.

Erk, sebenarnya perbualan aku semua dalam bahasa inggeris. Itulah tajukanya "komunikasi tergeliat" sebab aku merangkak cakap omputih sebab tak paham bahasa iran iaitu parsi. Nak taknak kena cakap jugak dan kena paham. Tadi la sikit aku jem sebab tak ingat "dawai" kalo dalam bahasa inggeris tu aper. Aku sebut unused wire jer. hehe.

Comments

ummi sha said…
salam..

Subhanallah..Maha Agung Penciptaan Allah. Walau komunikasi boleh tergeliat, tapi Islam tetap menyatukan pelbagai bangsa di dunia ini di dalam persaudaraan Islam..
adeq_fauzy said…
syukran ummi..

Popular posts from this blog

Kepada pekerja syif macam saya khususnya

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Harry Porter