Diberi peluang

Syukur, alhamdulillah.
Aku masih diberi peluang. Jawapan "boleh" biarpun singkat, amat
bermakna bagi aku. Ungkapan itu perlu aku terima dan kendalikan dengan cermat, agar dapat memelihara hati yang sentiasa berubah-ubah warnanya.

Terkadang, merah. Terkadang, hitam..

Mungkin inilah peluang untuk aku memperbaiki apa yang telah rosak. Berbekalkan air siraman nur cinta dan keihkhlasan, moga dapat kembali menjadi sang putera yang menemani puteri di taman hati.

*************************************************************************************
"Cek, kecekk..!! "
"Bukan main lagi kau orang bergaya yer depan kamera". Kata aku kepada 3 orang anak buah ku yang comel dan riang.

Bantal hilang, selimut renyuk, tak lupa bantal peluk terlipat dua akibat dilanyak oleh mereka.

"Ok dah amik gambar, semua pergi turun bawah". Ujar
aku sambil menuding jari ke anak tangga.

"Amiklah lagi sekali pak tam. Tak best la amik sekali je.." Kata Qila, adik kepada Aina dan kakak kepada Aqil the genius.

"Yela2.. Cepat posing. Ha, sambil posing sambil pegang duit pak tam ni. Nak letak kat fesbuk" Jawap aku dengan nada kebudak-budakan sambil menghulurkan wang yang aku si mpan selama ini di celahan buku.

"Wah.., banyaknye duit pak tam." Kata Aina dan Qila.

Tak lupa Aqil, "uukk, euwkk..". Anak bongsu ini masih tidak boleh bertutur dengan jelas. Oleh itu, dia masih menggunakan bahasa Sepanyol sebagai bahasa untuk di berkomunikasi dengan semua lapisan masyarakat.

"Ok dah amik gambar, semua boleh turun. Atam(pak tam) nak keluar dah ni g makan cucur udang". Kata aku kepada mereka.

"Atam, hantar la gambar tu kat KAK N". Kata Qila.

"Hurmm.., budak kecil ni tahu pula telefon boleh hantar gambar ke orang lain." Bisik hati kecil aku.
"Macamana Qila boleh kenal KAK N?" Tanya aku kepada Qila.

"Qila tau la. KAK N tu kan isteri atam. Atam penah bagitau dulu. Atam kan nak kawin." Kata qila dengan yakinnya.

"Kau ni cakap pun tak betul, kata Atam dah kawin. Kalau dah kawin tu barulah isteri namanya. Tu la, suruh g sekolah buat alasan jari kena gigit buaya. Padahal kau yang gigit(isap ibu jari)". Perli aku. Berkerut-kerut dahi aku menjawab soalan yang aku tak sangka te
rpacul dari mulut dia.

Qila seorang budak yang paling rapat dengan aku. Bila dia balik tadika, teman bersembang dia adalah aku. Apa benda dia nak cakap, dia akan cerita pada aku walaupun susunan ayatnya tunggang langgang. Bila aku duduk ke baring ker, nak meleset je kat tepi. Takpun sikat rambut aku ala-ala kedai salun. Bila aku duduk depan komputer buat kerja, dia duduk atas riba sambil bertanya perlbagai soalan yang lagi susah dari soalan matematik tambahan SPM. Petang tadi masa aku baiki pintu bilik air pun dia boleh bg soalan. Terkadang tiba2 dia panggil aku abah.

Aqil pula bukan main lagi. Pantang aku baring, dia lanyak. Berdiri dan bersuka ria di atas perut aku yang ramping ini. Nak marah, dah besar. Dah boleh jalan tu kira dah
besar lah tu. Bila aku duduk, dia memanjat bahu aku. Bila aku berdiri, dia peluk kaki aku sampai susah nak jalan. Pendek kata hobi dia bila nampak aku, dia akan menyondol walau dengan apa cara sekalipun. Sebenarnya, Aqil ni tak suka langsung dekat aku suatu masa dulu. Biasalah budak kecik takut orang dewasa.

Aku pancing dengan longsor(taman permainan).

Sampai sekarang melekat. Betul-betul melekat.

Sekarang ni, dah berjadual.
Pukul 3 mengaji.
Pukul 5 Asar
Pukul 6 longsor

Inilah komitmen baru aku. Kalau Nurul dan Echa ada, motor aku dah jadi macam kereta. 5 penumpang sekaligus. Kalau tak bawa, semua akan membebek kat telinga aku sampai keinginan mereka ditunaikan. Aku pun tak tau kenapa aku manjakan dorang ni. Aku tak boleh berkeras. Kalau aku banyak kerja sekalipun, mesti aku stop semata nak untuk dorang. Pernah juga sekali aku berkeras, lepas tu baru 2 minit mula tak sedap badan. Terus aku panggil dorang. Melompat sukalah budak2 ni..

Aku tak sangka benda ni aku boleh tulis sini. Bila aku baca balik, seolah aku ni macam ape eh. hehehhe Susah nak gambarkan. Padahal, inilah rutin harian aku bila ada kat rumah.

Comments

Popular posts from this blog

Kepada pekerja syif macam saya khususnya

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Harry Porter