Obor-obor cinta

Panggg!!!. Ambik kena pelempang sedas. Memang sakit tambah bengang ar terhadap pelempang tersebut. Kesakitannya dari pipi boleh turun ke hati. Jika tidak di kawal dengan baik, meleburlah ukhwah yang telah terbina buat sekian lama. Nak ganas lagi, berdendam pula dengan si pelempang tersebut. Maka akan lahir hasad dengki, dendam kesumat dan sebagainya seiring dengan kehendak syaitan.

Perkara paling mulia yang mudah(tersangat mudah sebenarnya) kita lupa, sabar.

Dimanakah letaknya kesabaran seseorang itu? Bulatkan jawapan yang betul.
A. Di rumah kawan saya yang tinggal di Sri Gombak.
B. Terletak pada huruf "S"
C. Di dalam bakul motor saya yang pancit semalam.
D. Di kedai roti jala Cik Milah di bazar Ramadhan

*Jawapan tiada diatas la cikgu..

Tertarik pada sesi kuliah hadith pagi tadi, orang yang kuat beramal terbahagi kepada 2. Pertama, pandai. Kedua tak pandai dan memandai2. Bagaimana jika beramal tanpa ilmu. Ia umpama seseorang yang main hentam sahaja pada jawapan diatas kerana tidak tahu. Tahu untuk bulatkan, tetapi tidak tahu dimana letaknya jawapan yakni pengetahuan yang jelas mengenainya. Lalu ia memandai2 dan terus menerus melakukan kesalahan.

Eh, sebenarnya saya bukan nak cerita pasal pencarian ilmu. Karang meleret pula.

************************************************************************************

Pada hari sabtu lepas, aku meluangkan masa menyertai iftar Ramadhan di rumah pertuturan Qiu di Pandan. Hadir untuk meraikan. Tujuan utama ialah mendekatkan diri dengan sesuatu yang berada diluar jangkaan aku yang tak terjadi pada diri aku ini. Pelajar semuanya menggunakan alat pendengaran khas dan bertutur dengan menggunakan isyarat tangan. Pancaindera yang kurang sempurna tidak menjadikan mereka seorang yang tidak berguna kepada masyarakat. Malah lebih hebat. Mereka lebih sabar dan bersyukur dengan nikmat pemberian-Nya.
Gambar ni masa aku baru sampai. Budak ni tengok bola pula tepi padang. Aku pun turut join sekali.. hehe. Dalam beg dia ada bateri. Istimewa sikit dari kawan2 dia yang lain. Aku pun tak sempat nak tanya kat cikgu dia sebab masa tu dah sibuk sebab program dah bermula.

Sebaik lepas menulis blog ini, aku ingin ziarah anak buah aku di hospital Selayang. Pada mulanya doktor saspek denggi. Tapi pagi ni pula akak ipar aku cakap doktor kata negatif denggi selepas 3 hari duduk dalam wad. Platlet darah dia dikatan semakin kurang. Aku tak pandai nak cakap bab2 darah ni. Jadi aku kena la banyak bertanya karang..

Comments

Popular posts from this blog

Kepada pekerja syif macam saya khususnya

Siapa Kata Bila duit Hantaran Rendah, lelaki tidak hargai Perkahwinan?

Harry Porter